Pop tjugo år.

Det kan vara av intresse att få veta att någon tagit itu med att lägga ut gamla artiklar från Pop via WordPress. Naturligtvis en god kulturgärning om någon, och jag satte mig ned med en påse chips och en flaska cola förberedd på en helkväll. Men lustigt nog förbyttes min förväntan till besvikelse. Nostalgins rosaskimrande lennon-bågade glasögon gav inte den minsta kraft och lyster åt texterna. Visserligen, många artiklar handlade om amerikansk folkrock, demoband från Gävle eller afroamerikansk musik gjord på rim. Något som t o m då tråkade ut mig. Men artiklar om artister jag redan gillade eller genast beslöt mig för att gilla bara jag fick tag på skivan, är taffliga och pretentiösa på ett rätt tråkigt sätt. Recensionerna luktar ”hej kompis”.

Nu skall och vill jag inte kräva av texter skrivna för tjugo år sedan, att de skall bära någon tyngd då jag själv är tjugo år äldre och inte alls samma musikkonsument som då. Och författarnas intention, vilket inte alltid märks tyvärr, var antagligen inte heller att betyda något om tjugo år.
Så skall jag dra någon som helst slutsats så är det att andra saker än popmusik är roligare och viktigare. Och det är så det skall vara.

Mer jazz, Cannonball Adderly – At the lighthouse

Kommentera

