Konsten att öppna en dörr

Företaget™ genomgår som vissa av er vet ganska radikala förändringar just nu. En av besluten som tagits är att vi inte längre behöver någon receptionist. Detta har medfört att vi stött på vissa problem. Till exempel är proceduren för att öppna porten numera ett komplicerat moment.
Där vi förut hade en receptionist som svarade på porttelefonen och öppnade den går det numera till såhär:
1. Besökare ringer på porttelefonen
2. Samtalet kopplas vidare till en kundtjänst 120 mil härifrån. Den som svarar måste då hitta en person på mitt kontor som svarar i telefon. Eftersom den kundtjänsten inte har en aning om vilka vi är och vad vi gör ringer de slumpmässigt tills någon svarar
3. Eftersom dörren förut öppnades via ett kommando i växeln, ett kommando ingen numer har tillgång till, måste den som får samtalet gå ned tre trappor och låsa upp dörren.

Detta innebär att om någon skulle göra misstaget att vilja besöka oss under de dagar i månaden vi har som mest att göra kan väntetiden bli så lång som fyrtio minuter innan någon ens svarar på porttelefonen. Lägg sedan till tiden som går åt för att hitta någon på kontoret här som hinner svara i telefon och gå och öppna.

4. XXXXXX
5. Vinst?

Hur stora problem finns det när ett företag inte ens kan skapa en enkel process för att släppa in en besökare?

3 responses

    • Eftersom jag inte vet allt som numera inte görs av någon annan så tänkte jag helt enkelt inte leta efter det som inte är gjort för att få det gjort. Tids nog så kommer någon annan ändå att göra jobbet åt mig.
      Bara de uppgifter som krävs för att tillfredsställa mina egna omedelbara behov tänkte jag åta mig. Fylla på kaffe t ex.

Kommentera

