Historier från ett badhus

Som liten briljerade jag inte i särskilt många sporter. Mitt intellekt hade fullt upp med böcker så aktiviteter som hoppa högt över pinne, springa ikapp utan datten och att göra tio på foten var högst abstrakta begrepp.
Däremot var jag väldigt duktig på att hålla andan under vatten och att simma, inte fort men långa sträckor.
Därför var de årliga resorna från Flyby till Rövklyftes badhus något jag såg fram emot. Ett visst mått av glädje fanns att utöva en sport jag inte var minst, långsammast och kortast i.

Rövklyfte badhus är ett badhus i finaste jugendstil. Idag ganska ombyggt med spa, rutschkana och väldoftande bastupool. Men vissa detaljer har man sparat så att även nutida besökare kan se väggmålningar av muskulösa män och damer utövandes folkhälsodanande sporter i Lings anda iklädda sådana där fina vita tights med resår under foten. Dvs de är fria från illustrationer av moderna saker löpband, hörlurar och pilatesbollar och visar istället bollar, stock och raka käkar mot soluppgången.

I min barndom fanns där den enda tvagerskan jag någonsin mött. En bastant gråhårig tant i vit rock. Hennes arbete bestod av att stå vid utgången från herrarnas duschrum och se till att ingen vågade ge sig ut i badhuset utan att först ordentligt ha tvagat sin kropp. Ve den som bara tog en fem sekunders dusch. Marsch basta tillbaks för omtvagning under uppsyn.
Jodå, även äldre herrar med pungen vid knävecken och öronsnibbar som lianer var tvungna att underkasta sig.
Men oavsett hur noga man än var fick man alltid, alltid stanna vid henne så att hon med sin icke-mjuka rotborste drog ett par rejäla tag vid ryggslutet. Alltid ryggslutet. Ovanför badbyxelinningen. Vilken otäck form av smuts som dolde sig där är för mig fortfarande en hemlighet. Men än i dag gör jag alltid ett extra drag med tvålen i svanken när jag duschar.

Däremot behöver man vid ett besök idag inte längre tvätta sig innan man går ut i badhuset. Framsteg.

Kommentera

