Dark Sark and the ambulance

Det finns en världsomspännande rörelse som arbetar för att vi amatörastronomer skall få mörkare skyar att titta upp på, International Dark Sky Association. Det är en inte så dum idé hur meningslöst och tidsslösaktigt det kan låta. Natthimlen är rätt vacker vet var och en som bemödat sig att titta upp en klar natt. Så likt att vi gillar att ha gröna träd i vår närhet skulle vi även gilla stjärnklara nattskyar.

Lokalt så har frågan om ljusföroreningar enbart berörts när kommunstyrelsen diskuterat hur många och vilka gatlampor som skall vara släckta av besparingsåtgärder. Något som ofelbart bemöts med att Arslerövs lokala nyhetsredaktion letar reda på någon som känner sig otrygg för att det blev mörkt.

Men i dagarna så gav IDA utmärkelsen till den festliga lilla ön Sark belägen i den engelska kanalen. Eftersom Sark inte har några bilar (traktorer är tillåtna) och det bara bor runt 600 personer där så kan jag tänka mig att det är ett ganska mörkt ställe och att utmärkelsen gick dit för Sark au naturelle. Men vid närmare efterforskning så visar det sig att invånarna faktiskt ansträngde sig lite genom att t ex anordna så att eventuell utebelysning är avskärmad uppåt. Och det är inte utan att jag känner mig lite lockad av att åka dit enkom för att uppleva en nästintill perfekt mörk himmel. Så, starkt jobbat Sark!

Om jag nu mot all förmodan skulle få vägarna förbi Sark så hoppas jag ett, och det är att jag inte råkar ut för en akut och livshotande olycka. För det här är verkligen ambulansen.

In hot pursuit.

One response

  1. Har kanske nämnt det tidigare, men. Som boende på landsbygden är jag van vid en relativt tydlig sjärnhimmel. Blev dock positivt överraskad när jag övernattade i Tiveden förra sommaren. En totalt överväldigande känsla att se vintergatan så praktfull.

Kommentera

