Supporterskap

De senaste dagarna har mitt förhållande med Frölunda fått sig en rejäl törn. De spelar illa och när det krävs säckar de ihop totalt. Undviker de kvalserien så blir jag förvånad. Jag vill inte säga att det skulle vara en bedrift att slippa kval, missa slutspel eller – löjliga tanke – ta sig till slutspel. De förtjänar inget annat än att åka ut ur elitserien. Faktum är att jag just nu önskar att hela laget sades upp och föreningen lades ned. Eller om föreningen nu finns kvar nästa säsong så skall man i alla fall införa en omvänd ”tröjan i taket” där fiaskot grävs ned inför en skrikande hatisk skara på en parkeringsplats i Gårda.

Lustigt nog så känner jag mig ännu mer distanserad från mina supporterkamrater. Jag har aldrig bland de som skriver på nätet aldrig varit med om en så homogen skara infantila analfabeter uttrycka sig så illa. Jag möter högre tankar i I&I på FB än vad jag gör i forum på diverse fansidor. Resonemanget om att man skall ”ta upp juniorer som har frölundahjärta” och ”sparka överbetalda spelare som inte bryr sig om frölunda” finns alltid som en stilla bris – och det finns ett visst värde i den tanken oavsett med- eller motgång – men i den rådande situationen har den stegrats till en dårarnas kör.
Några citat:
”…jag tror INTE att det är tränarna som är problemet.. det störta problemet tror jag personligen ligger i lata och mätta överbetalda före detingar som är säkra på sina platser i laget…. på tok för lite konkurens helt enkelt dom har en trygghet i att om dom spelar dåligt så får dom såkallade stjärnorna spela i iallafall å casha in en fet lön…

”Niklas :Kenta borde få Nobelpris i korkat agerande!

Man värvar Umesvic men han spelar INTE PP ?

Han spelar pebben i PP, Den sämste gubben av alla ?

Han låter Määhenpää slarva match efter match utabn åtgärd !

Han låter inte Lillis så där Lillis skall vara FRAMFÖR gubbarna i båset!

Han Flyttar ner Koivisto i 3e

Han står som en stenstod i båset!

Han tar ner oss i Allsvenskan

Ta ditt ansvar Kenta AVGÅ !!!” Sic!

”Nu måste jag säga att skicka Kallio åt helvete, till och med Lindqvist är mer kreativ än den lata sopan! Sen kan vi sätts Honken på nästa flyg till Gävle! Så Frölunda kam ha en målvakt att göra målnpå, den ihålliga faaaaan! Förresten Ahdrian, vad är din recycle? Mes lag! Kul för Lundarröm att hålla nollan dock, bra jobb Jocke!”

”Frölunda behöver få hem spelare med hjärta som gör de extra skären på isen, tar i det lilla extra i tacklingarna och framförallt har kopplingar till Indianen på bröstet. Förutom det måste vi bygga på kontinuiteten. Vi kan inte byta hela laget inför varje säsong!”

…”Ingen uppställning som på förhand vinner SM-guld, men med rutin + ungdomlig hunger att vilja vara ett stabilt elitserielag med chans på slutspel!”
Unt so weiter.

Vilket fått mig att fundera på vad fan man söker i det obegripliga ”ung & hungrig”. Varifrån har tanken om att man just i sport är som allra bäst när man är ung? Det verkar finnas en genomgripande idé att det finns något nästintill magiskt hos den unge spelaren som lyfts upp till elitnivå. Jag säger att det där är en tanke som verkar sprungen ur en överdos av Buster. Jakten på den unge hungrige spelaren är en jakt som jag tror startar för att man inte kan uttrycka sig om vad man skall göra med befintlig trupp.
En ung hungrig spelare – han är alltid anonym – är näste Benny Guldfot som räddar laget från undergång och leder det till seger. Sedan skall han bäras fram på axlarna av de gamla rävarna som lagets nye ledare och inspiratör.
Den unge hungrige spelaren är egentligen inget annat än hoppet om framgång klädd i människogestalt. Han är inget annat än slutprodukten och effekten av att laget lyckades vinna. Inte orsaken till att det skedde. Och skulle jag få gissa finns det inte en så liten undermedveten önskan om denne spelare även inandats och återuppväckt anden av belackarens egna avsomnade karriär som dog en februarikväll 1997 i en ishall i Lerum.

Jag gör inga anspråk på att kunna speciellt mycket om sport och sportslig laganda. Men jag tror mig kunna säga att önskningar som att leta unga spelare eller skrika efter tränarens avgång inte döljer särskilt mycket mer än supporterns övertygelse om att kunna göra jobbet bättre själv.

I övrigt – Dra åt helvete Frölunda. Men vi kanske syns nästa säsong. Om jag orkar bry mig.

4 responses

  1. Sent inkommen fråga till frågestunden:
    Kan du förklara det här lag/föreningsbegreppet? Dessa ”supportrar”, vad är deras anknytning? Vad är det de supporterar? Hur länge är det rimligt att ingå i ett lag, 5, 10, 20 år? Vad händer sedan när alla celler i kroppen bytts ut mot nya? Uppenbarligen kan man inte ”byta hela laget inför varje säsong”, men var går gränsen?

    • *Nej
      *Laget
      *Sitt eget välbefinnande.
      *Alpha – Omega
      *De replikerar med en viss risk för mutation (hence att någon väljer Rögle som favoritlag)
      *Jag skulle inte rekommendera mer än två femmor.

  2. Pingback: Hockey | Der A-mann

Kommentera

