Neil Jung

För flera månader sedan förärade jag mig med en självbestämd födelsedagspresent i form av en papperslapp med inträde till världens bästa band, Teenage Fanclub. I snart tjugo år har fannies varit ett av de få band jag konstant och förbehållslöst älskat. Det kan vara av kuriosavärde att nämna att jag blev så förälskad i Bandwagonesque att det tog nästan tio år innan jag lyssnade en sekund på uppföljarna Grand Prix och Thirtheen. Jag var övertygad om att inget kunde vara bättre än Bandwagonesque och att de omöjligt kunde ha gjort en lika bra skiva. Så av rädsla för att bli besviken och att därigenom älska den cerisegula skivan lite mindre avstod jag tills en dag när jag tvingade mig själv att lyssna på Grand Prix genom att sätta i cd-skivan, höja volymen och duscha med öppen dörr. Om skivan inte var lysande var jag ändå tvungen att lyssna ett par låtar. Det var en av de längsta duschar jag tagit.
När väl ångesten och rädslan släppt har jag kramat och älskat allt fannies behagat släppa. (Ok, Jad Fair.skivan är so-so)
Så om jag påstår att det kändes lite pirrigt att se dem live tror ni på mig eller hur?

Exakt på utsatt tid klev tre medelålders herrar upp på scenen och spelade popmusik från himlen för en femhundrahövdad skara i en något yngre medelålder.
Som en dam i sällskapet så korrekt konstaterade:
”- Jag tror jag känner igen allihop i publiken från Primal Scream på kåren 1992”.
Det var bevisligen korrekt för de fem i mitt sällskap och med största säkerhet gällde det även alla de andra 515 åskådarna.
Fannies spelade, vi sjöng med, nickade med huvudet och flyttade artigt på oss om någon behövde komma förbi och aktade oss noga för att inte spilla ut någons öl/rödvin.
I slutet gungade vi något mer med huvudet till tio minuters gitarrdist i form av Everything flows. Desssyndare spelade de inte den här bloggens egen låt, men det är ok.
Se tre farbröder rocka och sjunga stämsång.

Kommentera

