Trackback till vildingarnas land

Fortsatt trackback till forna tider. För två år sedan var jag så nära självmord man kan komma utan att på allvar överväga möjligheterna. Jag är ingen vän av egenhändigt avdagatagande nämligen*. Men på ett mentalt plan ville jag bara inte längre vara med. Men i den översvallande våg av katarsis jag just nu roar mig med så är det dags att gå tillbaks och stirra spindeln i ögonen**. Jag minns det här samtalet väldigt väl, för väl och jag undrar vad han gör idag? Förhoppningsvis har han försökt ta bort tandsten med en Makita slagborr och arbetar på att kräva någon på ersättning för att det inte stod i manualen att det var en dum idé.

Tisdagar är den värsta dagen på arbetsveckan. Vissa röstar för måndagen, men det är helt fel. På måndag morgonen har man ändå lite flow i sig efter en skön helg. På tisdagsmorgonen kommer med kraften av en precisionskastad träfrisbee från australien vetskapen att det är fyra arbetsdagar kvar och slår dig i ansiktet.

Idag förärades jag med ett särskilt förtjusande samtal från den mänskliga genpoolens bottenskikt. En herre hade införskaffat sig en av våra produkter vars primära mål är att omvandla elektictet till värme och därigenom öka lufttemperaturen i en bostad. Vi kanske pratar om ett element. Kanske inte.

Nåväl. Mannen ringer till mig och frågar om diametern på torx-skruvarna som sitter på den elektriska delen av produkten.

-Jag skulle vilja veta vad det är för diameter på torx-skruvarna på [delen]
-Oj någon sådan detaljkännedom om [produkten] har vi dessvärre inte. Men jag kan ge dig numret till tillverkaren. Det är större chans att de vet.
*lite mer aggresivt*
-De har jag redan pratat med. Deras tekniska support hade inte en aning. Skitkassa var de.
*tveksamt*
-Jaaaaaa……ja om de inte vet då kan jag inte heller få fram den uppgiften. Du får helt enkelt pröva dig fram tills du hittar ett torxbits som passar. Det tror jag är det enklaste.
-Du förstår nog inte vad jag säger. Jag vill veta diametern på torx:en. Jag har köpt det här av er. Du säljer väl skruvmejslar och du säljer [produkt], eller hur?
-Ja
-Då föreslår jag att du går ut och tar fram en lämplig diameter och återkommer till mig.
-Nej. Nej det kan jag tyvärr inte göra. Jag kan inte bryta en förpackning [produkt] enbart för att ta fram diametern på en bits. Men köp ett paket med olika storlekar. Det är alltid bra att ha hemma. Torx försvinner jämt. Du får mäta dig fram, det går snabbast.
-Köp och köp? Jag kan väl inte köpa på mig hur mycket saker som helst att ha hemma?
*Ett torx är ungefär två cm långt och tar mindre plats än en femkrona*
-Jadu, jag säljer ett set med olika storlekar för 49:-. I där finns det garanterat en som passar.
-Du det här är så illa skött att hade jag haft kartongen kvar hade jag lämnat tillbaks dem. Vet du hur mycket tid det har tagit mig att sitta i telefon?
-Längre tid än att åka och köpa ett set bits?
-Du jag skall aldrig mer handla hos [företaget jag jobbar på].
-Jag beklagar det. Men det handlar om storleken på en skruv. Jag tänker inte bryta en förpackning för att ta reda på något du kan mäta själv på tio sekunder. Det hoppas jag du förstår.
-Jahadu. Då vet jag vilken service ni har. Då tänker jag fråga dig. När jag nu lyckats skruva isär [del av produkten] har du något kopplingsschema? Det har du väl inte heller antar jag?
-Tyvärr…..och jag vill passa på att upplysa att om du hittar passande torx och sedan skruvar isär den delen bryter du garantin. Enbart en auktoriserad fackman får utföra det arbetet.
*klick*

En liten seger trots alls.

*Jag är för dödshjälp däremot.

 

** Jag var i många år paniskt rädd för spindlar och framför allt spindelögon. Genom att krasst börja leta efter närbilder på de små krypen och sedan titta noga så har jag kommit över större delen av den paniska känslan. Nu känner jag ett visst obehag men inte mer.

One response

Kommentera

