Roosteren

Jag minns hur vår familj i min barndom ägde en liten lila FIAT. Min mamma säger att det är lite konstigt eftersom jag då bara var runt fyra år och vi ägde bilen bara i några veckor. För mig inte det minsta konstigt. Jag minns den precis och jag minns också hur ledsen jag var över att den fina lila bilen
inte fick vara kvar hemma hos oss. Istället fick vi en ful brun Opel Ascona som jag inte alls gillade. Den såg så otrevlig och butter ut. FIAT:en gillade oss och var jätteglad över att få bo hos oss. Mitt minne av min känsla var att vi förskjöt den för att den var defekt. Som en halt hundvalp.

Det finns en särsklid anledning till att jag minns den lilla lila bilen. Den hade nämligen radio vilket föregångaren den vita bubblan inte hade.
Radio var väldigt roligt minns jag. Framför allt för att jag kunde stänga ute mammas och pappas bråk genom att istället lyssna på radion. (Under några år så fick jag i vuxen ålder veta att det var rätt nära skilsmässa runt den tiden. )
Nå, radion fick mig i vart fall att stänga ute deras gräl. Eller ännu bättre när den dödade deras iskalla tystnad.
Det var en sång som spelades om inte många gånger i vart fall en gång och som fick mig att bli jätteledsen.
”Den svarta tuppen”, antagligen framförd på svenska av någon progressiv poet med gitarr och förkärlek för pimpinella.
Det roliga är att jag som fyraåring helt missförstod texten och jag fann den röda tuppen som fruktansvärt elak. När den svarta tuppen i slutet av sången dör blev jag alldeles tröstlös.
Att det handlade om något krig i ett land nära mallorca sade mig som fyraåring ingenting. Men eftersom tupparna hos min mormor oftast var röda/rödbruna och förjävla elaka små bestar som hackade på allt som de ogillade, höns, kycklingar, stenar you name it var jag inte alls förtjust i fula jävla röda tuppar.
Röda tuppar var små översittare som bäst passade utan sitt huvud och upplagda på ett fat.
Svarta tuppar var sällsynta och det var naturligtvis av avundsjuka den röda tuppen gav sig på den svarta.
Att jag idag vet att det där handlade om inbördeskriget i spanien gör ingen skillnad i sak. Jag ogillar fortfarande den där röda jävla tuppfan.

Kommentera

