Pulp-pulka

Ni vet hur det är. Man sitter där i sitt medelålders medelklasslunchrum med sina medelålders kollegor och pratar om den ännu icke-avslutade diskussione om vem som var bäst då det begav sig. Damon eller Liam? Svaret är på ett sätt givet. Bara en av dem inspirerade tusentals mammor med gul Blend/vita Prince att döpa sina barn till hans namn. Ja förutom wt-mammorna som var lite rebelliska och tog en promenad på den vilda sidan och döpte sin grabb till Noel då. För hur många känner någon som döpte sitt barn till Damon eller Graham?
Just det.

Fast såhär i efterhand får jag nog säga att debatten egentligen borde handla om varför så få sade ”Jarvis Cocker”. Min ringa uppfattning är att Jarvis (med sin pulka) i alla fall i sverige klassas om ett two-hit wonder. ”Common People” och ”Disco 2000” är två helt underbara låtar, absolut. Men de blev kanske lite för stora för Pulps eget bästa?
Fast samtidigt är jag glad över att jag kan ha ett favoritband som jag inte behöver dela med alla Noel-mammor.
För hur många känner du som döpte sin barn till Jarvis?
Just det.

Här skulle jag kunna ge mig in i en lång tirad om hur vi i sverige helt missade den genomdrypande ironin i ”Common People”. Jag gjorde det. Först när jag förstod att hon studerat skulptur på St Martins College begrep jag resten av texten, och fr o m den stunden försvann jag in i ett mångårigt tyst hyllande av Pulp. Jag vet nämligen inte riktigt vart jag skall göra av dem i min klassificering. Är det inte så att de bara delar tidsperiod med Blur, Oasis och Suede och att de i övrigt är rätt olika och därmed borde placeras någon annanstans?
Svårt det där.

Till exempel F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.L.O.V.E. Jag vet inte om det är en av de bästa skildringar över ångest/svartsjuka jag någonsin hört. Eller om den bara är en bra text om the dirty skriven med en välvässad k*k i blyerts?
Anyhow, Oh yeah, oh yeah

2 responses

Kommentera

