Sunny

Efter en hel jävla helg med homestyling inför visningen i morgon (måndag) där jag t o m sorterar böckerna i bokhyllan efter färg blev det äntligen lite tid över till att testa Registax.
Låt mig först säga att det kändes lika verklighetsfrämmande att sortera böcker efter färg som att jag skulle skaffa en fet tribal på underarmen. Nu står Terry Pratchetts ”the fifth elephant” intill en bok om slagskeppet Yamato (röda)och en utgåva av Sagan om ringen från 70-talet intill ”Änglar & Demoner (blåa). Angels & Dimensions är inte min. Bara så ni vet.

Så jag tog en film av månen igårkväll med min reflektor och digitalkameran påhakad på okularet (40 mm) och ett 2x Barlow med ett månfilter i ändan. Fick fan inte ordning på followfunktionen på motorn men Registax är såpass smart att det förstår att följa ett objekt som rör sig förbi objektivet och behålla fästpunkterna på rätt ställe.
Jag är rätt nöjd själv. Bilden är framtagen genom en halvtimmes jobb. Problemet är nu att jag inser att astronomi och astrofotografering är det nya svarta i mitt liv. Att skaffa en stor jävla ljushink 12″ dobsonklass är inga problem. Problemet är att de inte lämpar sig för fotografering då de inte kan följa ett objekt. Ett schmidt cassegrain som är lämpat och avsett för fotografering kostar snäppet mer men då är de avsevärt mindre. Prisklass ungefär detsamma. Men, det kommer att krävas en bra kamera vilket jag inte har råd med. Skaffa stort nu och byta när en rejäl systemkamera eller CCD har plats i plånboken? Känns som rätt väg men….kanske det ändå är dumt.
Anywho, så här blev lördagens bild.

Registax

Vanligt kort med digitalkameran.

Kommentera

