Seriös stund

Min morsmorsmor var världens snällaste människa. Faktiskt världens snällaste. Och med den vassaste tungan på den här sidan Stenstorp om så behövdes.

  • Hon gjorde skorpor som låg i lådan längst ned på ugnen. Andra har ugnsplåtar där, gamlamormor hade ugnsplåtar med skorpor på. Skorpor som man fick äta med smör och honung.
  • Gamlamormor var alltid tvungen att hämta ägg i hönshuset på julafton och missade alltid tomten
  • Gamlamormor sparade alltid stekt fläsk i en skål där de fick att stå och kallna i skafferiet. Till mig.
  • Gamlamormor lät mig såga upp spädgrisar som legat i saltlake.
  • Hon gjorde makaronivälling. Den åt vi tillsammans med gamlamorfar framför TV:n och ett praktiskt tripp-trapp-trull-bord. Jag fick det minsta bordet.
  • Gamlamormor lärde mig dricka citronte
  • Hon gjorde picknickmackor med hackade ägg och ansjovis. De förvarades i en smörgåslåda med snobben på.
  • Hon lärde mig att skjuta prick med sådana där gummiband man har runt toppen på syltburkar
  • Hon lärde mig att man skall vara snäll. Utom mot de som är dumma på riktigt. Margit i Drygstorp till exempelvis.
  • Gamlamormor älskade barn. Och barn älskade henne.
  • Hon lät mig plocka nässlor som hon sedan gjorde nässelsoppa på.
  • Hon lät mig gräva gångar i höskullen trots att det var livsfarligt. Men hon hade berättat att de största råttorna bodde längst in. Så dit grävde jag mig aldrig.

04.40 i morses vaknade hon till efter en tids vistelse på sjukhus, tog  några andetag och somnade in. I frid och förhoppningsvis nöjd med att under alla år varit omgiven av den släkt som älskade henne.

Jag var på hennes födelsedag för några veckor sedan. Jag gav henne en kruka med krokus. Tyvärr kommer hon aldrig få se dem blomma nu. Men jag vet att hon älskade krokusar. Jag gav henne presenten och sade

Grattis på 99-årsdagen

-Det är väl inte så mycket att fira!

-Nej jag vet att du tycker det så därför får du inte så mycket heller.

Då skrattade hon.

2 responses

Kommentera

