Dave A-mann

Jag har ett problem och jag behöver er hjälp.

Der A-manns syster skall i maj ingå äktenskap och då är det kalas.
Min bror har en bekant som kan trubadura annat än CCR och Smokie så brudgummen har önskat att Personal Jesus skall framföras under kvällen.
För ett tag sedan föreslog jag att min bror & jag skulle hitta på något för vår syster. Sällan anade jag då att den bollen skulle skarvas tillbaks med förslaget att jag skall sjunga Personal Jesus med min bror på komp.
Problem uppstår nu.
1. PJ är en svår låt att sjunga
2. PJ är en svår låt för sångaren då det finns rätt långa partier där det inte finns så mycket att göra.
3. PJ kräver en entusiastisk publik. Det här är ett bröllop på en bygdegård och inte Rose Bowl Arena och jag är inte en arendomptör likt Dave G.
4. PJ är en rätt trist låt.

Your mission, should you choose to accept it, är att komma med förslag på andra DM-låtar som kan vara bättre lämpade.
Mina tankar rör sig så här långt åt Somebody, A question of lust eller I Feel you. Tillgång till förinspelade arr samt en bror och en musikant från skaraborg som båda kan sjunga och spela finnes. Men den bör gå att göra akustiskt.
Mitt röstomfång, testat och utvärderat under otaliga duschstudiosessioner, ligger närmare Martins är Daves.
Sådana är förutsättningarna.
Naturligtvis kommer jag att göra bort mig, men jag försöker hitta en låt som gör att jag kan gå av scenen med en viss värdighet i behåll.

Andra låtar än något ur DMs repertoar kan funka, men då bör de ligga i samma tidszon/stil.
Tillräckligt många förslag från er så blir det en omröstning! Jag vet att ni gillar omröstningar.
Shoot!

21 responses

  1. Alltså, jag har noll koll på hur din röst passar till det mesta, men jag skulle inte kunna låta bli att välja ”Blasphemous rumors”. Måste det nu va PJ så får du väl tänka att hur illa den än låter så måste det vara bättre än Jerkas version!

    • Tack för förslaget. Jag glömde visst att skriva att 1. Låten får gärna vara passande för ett bröllop. 2. Brudgummens far och syster är djupt religiösa. Bra låt, jag kan sjunga den utan att rösten skär sig. HELT fel tillfälle för just den låten😉

    • Bra förslag. Den enda bra covern från den skivan.
      Just nu ligger AQOL i den här varianten rätt högt på listan

      (Någon som har den konserten, DM KROQ 1998 i digitaltformat tillgänglig? Min har försvunnit)

      Eler så kör jag ”you´re the one for me fatty” varpå ingen kommer att skratta mer än jag.

    • Också bra förslag. Jag klurar lite på den. Jag har nog strukit den enkom för titelns skull men texten går ju an på ett bröllop.
      Ah jag önskar så att jag visste att det skulle vara hundra popkunniga personer som genast skulle göra kopplingarna mina läsare gör.

      KROQ 1998, ingen som hade den skivan på sin hårddisk?

    • Nu tar vi det jävligt lugnt här annars slutar det med ”Marilyn”.

      (jag föreslog johnnyversionen men den ansågs för sorglig. Lillebröder är så konstiga.)

      • Jag menade egentligen att jag tycker du har fel inställning till det här. Vilket jag förstår. Jag skulle själva se precis allt som hinder om det gällde mig.

        Vad jag menar är att vare sig det blir Personal Jesus eller något annan låt, så häng inte upp dig för mycket på hur låten är i orginal, anpassa så att det fungerar.

        > 1. PJ är en svår låt att sjunga

        Visst, en del låtar är jäkligt svårt att hitta rätt i och det kanske inte är rätt låt.

        > 2. PJ är en svår låt för sångaren då det
        > finns rätt långa partier där det inte
        > finns så mycket att göra.

        Gör något åt det. Minska de partierna. Eller skaffa en tamburin. Hitta på något.

        > 3. PJ kräver en entusiastisk publik. Det
        > här är ett bröllop på en bygdegård och inte
        > Rose Bowl Arena och jag är inte en
        > arendomptör likt Dave G.

        Det var här jag kom in på Johnny. Jag har hört hans version från någon lokal trubadur på byjippo, kanske två tre trötta personer som alls tittade, men det fungerade rätt bra i alla fall.
        Låten kräver inte en viss typ av publik, även om vissa versioner kanske gör det.

        > 4. PJ är en rätt trist låt.

        Trivs du inte med den så blir det svårt att göra något av den, så visst ta något annat. Men jag tror att alla låtar kan vara trista, men även intressanta eller i alla fall roliga. Det handlar om att framförandet ska passa artisten och sammanhanget.

        Du borde ha ganska stort utrymme att leka inom utan att det ska bli opassande. Hade kanske varit svårare om det gällt begravning.

        • Jag träffade min bror igår så vi hann diskutera detta en sväng. Problemet är att trubaduren redan gjort kompet och har ingen lust att göra om det. Han vill inte spela låte, jag vill inte sjunga låten men brudgummen har önskat att den spelas. Och det är hans bröllop.

          Nu spelade jag upp några förslag på låtar. Och då ”somebody” bara är ett enkelt pianoklink, alt. gitarrkomp, kommer vi att framföra båda. Den kräver minimalt med tid för att lära sig/spela in.
          Det visade sig att ingen hade lyssnat på mina förslag (duh) så jag fick spela upp dem för dem. Deras bild av att Depeche bara var syntpluppande fick sig en liten törn.

          Då gitarrerna på PJ kommer att vara live skall jag försöka få dem till lite mer ”umpfh” än vad som är fallet nu.

      • (Förövrigt fattar jag inte alls vad han menar med sorglig. För mig är den snarare innerlig, ärlig och hoppfull. Till skillnad mot orginalet som är ifrågasättande och skeptisk.)

          • Jag börjar så smått vänja mig vid att folk ibland inte ser samma saker som jag i olika företelser.

            Att jag lyssnat förhållandevis mycket på hela hans karriär, läst någon biografi och så där spelar antagligen också in. Jag vet att det är en djupt religös äldre man som levt hårt men börjat få ordning på dina demoner som sjunger. Färgar säkert min tolkning.

  2. BAAHHHHHH
    Politiskt korrekta fjant, tar du hänsyn till religiös läggning???
    Im disappointed

    Du kliver upp och river av Master and Servant i Latex och piska och utgår ifrån det
    Punkt.

Kommentera

