Spegellista

C tog Manhattan, sedan Berlin och återgick till slut till sina rötter och skapade en old school-lista när han var färdig.
För en gångs skull listade han saker jag kände igen. Annars har han mest rekommenderat konstiga grupper som heter xum-xim, Cassis och en massa annat konstigt jag inte har en aning om vad det är för något. Referensramarna är alltså förpassade till förrådet i väntan på att få rama in saker de kan….referera till.

Listan såg ut så här:
— ohyggligt jävla bra-intervall —
1 Music For the Masses
2 Black Celebration
3 Violator
4 Some Great Reward
5 Construction Time Again
6 Playing the Angel

— riktigt bra-intervall —
7 Songs of Faith & Devotion
8 Speak & Spell

— bra —
9 A Broken Frame
10 Ultra

— shite —
11 Sounds of the Universe
12 Exciter

Min lista överenstämmer bitvis men vi är grymt oense på några punkter. Så här skall en korrekt DM-lista se ut.

1. Music For the Masses
2. Violator
3. Ultra
4. Black celebration
5. Songs of Faith and Devotion
6. Playing The Angel
7. Some Great Reward
8. Sounds of the Universe
9. A Broken Frame
10. Construction Time Again
11. Speak & Spell
12. Exciter

De tidigaste skivorna får alltså blääääääärgh-betyg. Naturligtvis innehåller de sina höjdpunkter men som helheter är de rejält tråkiga.
Exciter Ja vad fan säger man? Två bra låtar på sin höjd.
Sounds of The Universe …jag har fortfarande inte bestämt mig, men den är nog inte sådär oerhört bra.

4 responses

  1. MftM i topp? Blimey, det hade jag inte trott faktiskt. Men största chocken är utan tvekan Exciter på nummer 12. Trodde du skulle ha den som tvåa eller något däromkring.

  2. Jag har faktiskt aldrig hållt de tidiga plattorna särskilt högt. Ultra tycker jag nog att du gett oförtjänt låg placering, det är absolut den bästa post-violator.

    Exciter, jo jag vet att jag en gång i tiden höll den väldigt högt. Men nu när jag satte mig ner och gick igenom skivorna i huvudet så är faktum att jag inte lyssnat på den sedan ….2003 eller något. ”Goodnight lovers” är nog den enda lyssningsbara låten, men det säger jag enbart för att versionen på Touring The Angel-liven är förbannat bra.

    Du, den har vi ju missat. Får man ta med de båda officiella liveskivorna? Isåfall är Touring The Angel (DVD-versionen med ALLA låtar) på plats 4.
    SOFAD-Live hamnar på EXAKT samma plats som SOFAD eftersom det är EXAKT samma skiva fast med handklapp och visslingar.

Kommentera

