Mannen som sålde världen

En av de första idolerna jag fick, dvs sådana man skaffar efter Lasse Berghagen och Cat Stevens, var faktiskt David Bowie. De som var med då kanske minns hur jädra megagigantisk folkhemskär den tunne vite greven blev när han fluffade till luggen, skaffade solbränna och skrev musik till TV4-program.
Så när jag var en tretton år sådär var Bowie en husgud. Min pappas kompis – som hade en av de mest imponerande vinylsamlingarna jag sett – spelade Bowie så mycket det gick.

Här borde jag göra en passus, pappas kompis är nog den som bidragit mest till att jag överhuvudtaget skaffade en uttalad musiksmak. Hans skivsamling innehöll de mest fascinerande saker med omslag som jag bara kunde titta på. Black Sabbaths första skiva skrämde mig – omslaget alltså. Def Leppards ”Hysteria” var så jävla hårt både design- och musikmässigt att jag fick stånd. Så, tack Tommy. I owe you one.

Nå, tillbaks till Bowie. Jo ”Let´s dance” – skivan då – var något jag lyssande på så ofta jag kunde ( på C90-band). Och fortfarande är det den Bowieskiva jag lyssnar på om jag går utanför någon ”Singles” eller ”Greatest Hits”.

Så i helgen hade jag och junge Der A-mann en Tarantinohelg. Jag vet inte om ni sett ”Inglorious Basterds”? Gör det, den är helt ok men absolut inget mästerverk. Men, och jag vill inte avslöja något, en Bowierelateradscen är helt fantastisk i avseendet musik och film. Klicka inte på länken
Scenen tappar en hel del bara så här utan sitt sammanhang, så…spara er om ni tänkt se filmen.

3 responses

    • Någon Beatlessamling tillsammans med ngn bowiedito var bland de första skivorna jag hade. TVC15 minns jag var knepig på ett bra sätt. Jean Genie hatar jag.

  1. Ett bevis för hur folkhemskär Bowie var kan ju vara att min mormor var riktigt förtjust i honom. Tror det var så jag upptäckte Bowie, att mormor (som var min bästa vän) faktiskt bad mig höja radion när Bowies låtar spelades.🙂
    Min mormors stora idol var annars Bing Crosby, så duetten mellan Bowie o Crosby var väldigt poppis. Trots att det är en av de smörigare julsångerna.

Kommentera

