A cup of fantastic

Tills vidare är det här det närmaste jag kommer saturnus.

3 responses

  1. Själv har jag mha av de senaste dagarnas fullmåne mer eller mindre verifierat månillusionen.
    Extra kul är det när man åker bil när månen står lågt. Tack vare varierande terräng m.m. så kan den luringen ändra storlek drastiskt mellan svängarna.

    • Visst är det lustigt? Jag prövade att titta på månen genom en toarulle, den är lika stor oavsett då oavsett om den står högt eller lågt. Så det är bara en illusion.
      Så du menar att den ändrar storlek i svängar och så? Kul! har du noterat vad som kan vara skillnaden? Hus, träd, kullar…gör det skillnad beroende på omgivning?

      • Träd gör definitivt skillnad. Sticker de upp lite framför så blir den enorm. Moln har ungefär samma effekt. Samt avståndet till horisonten. Man kan inte direkt se den ändra storlek, men försvinner den hur sikte en kort stund så kan den plötsligt ha ändrat storlek.

        Jag märker också att jag alltid upplever den som större än vad den egentligen är. Jag använder en rak arm och olika delar på handen för att mäta. När den står en bra bit upp uppfattar jag den ungefär tumtoppstor. Närmare horisonten kan det snarare handla om hela handflatan. I verkligeheten rymms den alltid utan problem bakom lillfingernageln.

Kommentera

