Adaptrar.

Right, dagens lunchbesök i den lokala fotoaffären gav mig det jag svar jag väntade mig. Det finns ingen t-ring till min digitalkamera. Som sagt, det var det jag trodde. Tyvärr lite för mycket folk i butiken för att prata modifikationer med expediten. Frågan är: då min digitalkamera är ganska platt torde det inte vara omöjligt att skaffa en universaladapter till reflektorn som på bilden. En t-ring med passande diameter borde alltså vara möjligt att gänga fast i adaptern och sedan fästa på kameran med häftmassa eller liknande. No? Kameran väger absolut ingenting och borde således kunna hållas på plats utan att gängas. Tycker jag.

Universell T-adapter - 1.25\

Himlen ser minst sagt mörk ut. Några bilder lär det inte bli ikväll. Fuck.

15 responses

  1. De där verkar vara avsedda att användas utan objektiv på en SLR. Det verkar dock finnas någon variant av objektivfäste som är gängat. Undrar om man skulle kunna använda en ”step ring” för att köra direkt på filtergängan istället.

    Här finns lite varianter, men jag är inte säker på att de är avsedda att använda på det sättet.
    http://www.scopetronics.com/otherdigcam.htm#steprings

    Detta borde inte vara ett okänt problem på olika astronomiforum…

      • Inte helt lätt att hänga med i texten, men så uppfattar jag det också.
        Tillbehören de räknar upp är typiska filtergängetillbehör som sätts på objektivet.

        Stepringar för olika filtergängor finns det massor av. Så även om inga av dessa passar direkt borde det gå att lösa med ytterligare en step ring.

    • Åhåååå det där såg intressant ut. Du som kan det här, är det tänkt att fästa adaptern på ett stativ eller så? Det ser nästan ut så eller hur?

      • Jag kan lite om kameror, inget om teleskop.

        Det ser onekligen ut som om ”foten” skulle kunna fästas på något sätt. Men det finns även någon klämmanordning som jag antar är avsedd att dra fast runt objektivets okular(?).

        Tittar man på bild 3 så får man mest idé om hur det kan tänkas fungera. Jag gissar på att foten inte behöver användas alls. Hur stabilt är okularet? Orkar det hålla vikten av kamera+adapter?

        Hur fungerar det med t-mount? Kopplar man det i okularet, eller är det istället för?

        • aaaah det skulle det kunna vara. Det vore det mest logiska, att fästa anordningnen runt okularet alltså. Jo det torde klara av vikten utan större problem. Dock får det knappast blåsa.

          Du stoppar okularet I t-mountprytteln och fäster kameran på topppen. Då kan du använda olika okular för olika förstoring när du fotar.

  2. Tjusigt. Är den redan skickad så kan den vara här innan helgen med lite tur.

    När du fått fast kameran, ställ in den på 2 sekunders timer. Då slipper du skaket som blir när du trycker av. Utmärkt ersättning till fjärravlösare så länge motivet står hyfsat still.

    • 3-8 dagar, vi får se. Men som du säger, ”med lite tur”. Och ”med lite tur” kanske det slutar regna någon gång. Det känns troligare att jag har prylarna innan helgen.

      Tack för tipset. Jag gick just och klurade på hur jag skulle undvika skakningar. Förr hade jag en litem avrtyckare med sladd. Men det finns ingen sådan ingång på den här.

    • Dessvärre är min beställning inte framme än. Jag mailade säljaren och frågade om fraktnummer. Skickades den 1/12 så jag booorde haft det nu tycker jag.

      • Trist, själv väntar jag på ett par linslock från asien. Börjar bli dags att efterlysas nu. Bara ett par tior i värde dock, så jag klarar eventuellt förlust.
        Objektivet + t-ringen beställde jag efter att du skickade efter ditt och det fick jag i förra veckan. ca 1v = normal US-tid.

Kommentera

