Color me badd

Bara en cool optisk illusion. Man kan inte alltid lita på sina egna ögon

14 responses

      • De ställer frågor och besvarar dem emellanåt åt också, om hur vår hjärna behandlar synintryck. Det finns motsvarande experiment som behandlar andra delar av vår hjärna. Kul det också.

          • Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte en synvilla i samma bemärkelse? I rombvideon är det vår hjärna som jobbar med relativa nivåer istället för absoluta och vi ser därför inte att alla romber är likafärgade.
            När vi kommer till månen är det enbart fysik och förvrägningen händer innan våra sinnen blir inblandade.

            • Det där är det egentligen ingen som vet. Det finns lite teorier. En är att månen ser större ut eftersom vi jämför den med omkringliggande saker som hus och träd när den är vid horisonten. Men eftersom piloter som flugit över t ex stilla havet rapporterat att månen ser större ut även med bara hav som referenspunkt stämmer det inte till fullo. Och månen är LÄNGRE bort när den är vid horisonten så den borde se mindre ut. Och då det är MER atmosfär mellan oss och månen vid uppstigningen skall det ur optisk synvinkel medföra att månen ser mindre ut.
              Sök på ”moon illusion” så får du lite olika alternativ.

  1. Jo, jag var helt säker på att vinkeldiametern faktiskt var olika och att det orsakades av en optiskt brytning. Enligt dig och många andra är det uppenbarligen inte så (jag få verifiera det själv vid lämpligt tillfälle).

    Efter att ha läst lite teorier tror gissar jag att vår oförmåga att förstå det avståndet till månnen (absolut eller relativt moln/horisont) är en del av orsaken. Själv uppfattar jag att månen är ungefär dubbelt så långt som bort som medelhöga moln. En snabb koll på en illustration (http://xkcd.com/482/ (OBS logaritmisk)) visar hur fruktansvärt fel jag har. Jag vet att jag har fel, men det är ändå så jag uppfattar det. Precis som med romberna.

Kommentera

