Frihand

Er grosse schönen Der A-mann fick ju ett teleskop (eller reflektor som det heter på rymdtöntslingo) i 40-års present. Att ha en egen reflektor är lite som att ha en egen laserkanon *schwiiiuu-schwiuuu* fast med värdighet. Så, i två nätter har jag stått i min tomteparkas och wailat med mitt teleskop över stjärnhimlen och med jämna mellanrum utropandes ”Oooooooh” eller ”aaaaah”.
Något som faller sig väldigt naturligt när man hittar det objekt man tänkt titta på, t ex Venus igår kväll, är att säga ”hej, där är du ju”. Som när man tappat bort sitt sällskap i ett köpcentrum ungefär.

Det här är mäkta roligt. Så idag skall jag ge mig iväg och köpa lite nya okular och få lite rådgivning. Det visar sig att det flyttat en astrobutik från Vara till Skövde, bara några hundra meter från min arbetsplats. Förhoppningsvis har de t-ringar till min kamera så jag kan ta lite bättre kort. Jag fotade på frihand genom okularet igår, så det blir lite suddigt. Men jag är ändå väldigt stolt.

20 responses

  1. Ja jag vete sjutton vad det skall kallas. Det är svårt att hitta ett bra prefix. Rymdbutik (de säljer ju inte rymd), teleskopbutik (de säljer mer än så). Astrobutik får det heta tills jag har ett bättre förslag.

    Johodå sådana specialbutiker finns det. Men du hittar dem ju inte i köpcentra direkt.

  2. Nu är jag inte helt säker på hur tele^H^H^H^Hreflektorer fungerar. Men om frågan är om det inte är nästan precis det samma som en laser, fast tvärtom.

    Var finns astrobutiken? Högintressant!

    Snygga bilder förresten. Är det så ”nära” du kommer eller har din reflektor större potential?

    • Precis som en laser fast tvärtom. Därför måste jag göra ljud med munnen för att få det till en laser
      *swiinngzz-swiinngzz*

      De har just flyttat till Mariestadsvägen 98. Nere vid Bilia till här i Skövde.
      http://www.astrosweden.se/ fast där är adressen fortfarande i vara.

      Tackar. Ja jag är lite nöjd. Så nära kommer jag med nuvarande okular. Ett 10 mm och med 500m lins är det en förstoring på x50.
      Jag skall kika på ett 2 mm okular idag, då blir förstoringen teorietiskt x250. Men jag är osäker på om så stor förstoring blir användbar med tanke på linsens diameter. Det är något jag skall fråga idag. Och så skall jag skaffa en t-ring till kameran och ett månfilter som dämpar ljuset från månytan.

      • Kul ställe!

        Jag ser fram emot bilder med annat okular. De postade bilderna är nämligen i samma detaljnivåsregion som man uppnår med en systemkamera och normalt teleobjektiv.

        Månfilter är säkert bra när du ska titta med ögat. När du fotar borde det dock räcka med kortare slutartid.

        Lite halvrelaterat kan jag nämna att den sk. ”sunny 16” regeln gäller för exponeringar av månen. Sunny 16 säger att rätt exponering en solig dag är F/16 och samma 1/slutartid som man har iso. Kör du iso100 ska du alltså använda 1/100.
        På månen är det alltid fint väder och därför gäller sunny 16 alla måndagar.

        • Ja det var ett kul ställe!
          De ligger i symaskinsaffären nere vid KIA Motor/Gäre Bil/securitas.
          Det bästa är att maila eller ringa Christer innan så han kan vara på plats. Har varit där nu och kan bara rekommendera. Jättekunnig och hjälpsam.
          Inköpt blev, en ny Barlow med 2.5 – 3x förstoring mot de 2x jag har nu.
          1 st 6 mm okular samt ett 15 mm. Plus ett månfilter för att det var billigt och kul att ha. Inte främst för foto utanför att få skarpare kontrast när jag tittar.

          Jag måste knalla iväg till fotoaffären och se om de har en adapter till min kamera så jag kan sätta fast den på okularet. Sedan skall jag försöka fota lite mer på riktigt. Det här var bara digitalkameran ner i okularet och kameran på ”auto”.

          • Nu är inte ett teleskop prioriterat i min ekonomi för tillfället, men de hade blandannat en trevlig och billig kikare. Som sagt, måste kollas.

            Adapters och dyl. är en typiskt bra sak att handla på ebay. Ofta enormt mycket billigare och normalt leverans inom en vecka (men det kan ta längre).
            T-mount adapter burkar kosta ett par tior har jag för mig. Tänkbart att det inte är mycket dyrare i fotoaffären, men vill ha ha hundralappar kan det vara bra att känna till alternativen.

            • De hade ett jäääättefint teleskop för 13 000:-🙂 Och dyrare. Jag tror att ”the sky is the limit” är ett återkommande skämt i astronomibranschen.

              Ja jag kollade ebay efter okular och sådär, var inte fruktansvärt mycket billigare. Ikväll skall jag se om det finns t-mounts till min digitalkamera. Det finns yttre gängor på kameran så det borde ju gå att fixa. Jag har inte sysslat med fotografering sedan jag var 18-19 år. Så jag är lite vilse nu när jag funderar på att komma tillbaks. Det löser sig.

              • Okularet är optik antar jag, och då är det värre med ebay. Finns det billigt så blir resultet där efter. Adaptarar och objektivlock och sånt finns det dock gott om billiga och ”bra nog” kopior på.

                Det t-mount adaptrar jag tänker på ersätter hela objektivet på kameran skruvas inte in i filtergängan. Kräver systemkamera då… Men kan finnas motsvarande för filtergänga också.

  3. Ja fotogrejer verkar ju vara mer tillgängligt till bra priser på ebay. Fast just nu är jag bara glad att jag kunde köpa lokalt och få lite hjälp, och slippa begå en massa nybörjarmisstag. Som att köpa ett 2mm okular.
    Ja det har med optiken att göra, det är själva förstoringsglaset. Det finns olika storlekar. Du börjar med ett större som ger dig en bred vy av himlen och när du hittat ditt mål kan du byta ned dig till större förstoring.
    Ebay får bli aktuellt när jag vet vad jag behöver.

    • Ah, ungefär som jag misstänkte då. Inom optik känner jag till två metoder att ändra förstoringen, antingen med linser eller genom förändrad brännvid. Läste upp lite på barlowlinser (nytt begrepp för mig) och där finns tydligen möjligheten att via distanser öka brännviden.

      Usch, nu måste jag sluta studera ämnet. Annars sitter det snart någon stor och dyr mackapär på taket och följer planetbanor hela natten…

      • Precis, jag är inte helt med på hur det funkar. Men jag förstår ju att det handlar om en viss mängd data i form av ljus som naturligtvis inte går att förstora in absurdum utan att du någonstans bara får blurr och oskärpa. Sedan kan man säkert räkna på optimala värden, men jag lär mig det här efterhand. Brukar bli roligast så.

        Jo, fortsätt titta du. Du vet att du vill.

        Fan det är molnigt och jag kan inte leka med mina nya tillbehör.

      • Stor dyr mackapär på taket för att följa planeter, det låter trevligare än konstiga små dyra grunkor på kameran som gör att man bara kan ta suddiga bilder… Lixom, suddiga bilder kan jag ta alldeles gratis!

        • Vi talar samma språk här. Och eftersom den EVK/EBFHemska hemmet redan förefaller vara i ägo av en ansenlig uppsättning fotografiska produkter kan man ju se ett inköp av astronomiskt inriktad utrustning som en logisk fortsättning, eller för den delen samma sak.

  4. Jag kan inte riktigt släppa detta. Jag berättade om din nya stjärnskådarkarriär för Joel hemma och han frågar varför jag låter som om det vore synd om dig, och jag fick villigt erkänna att jag var bitter och avundsjuk.

    • Jag trodde nog inte att en reflektor skulle ha något som helst imponansvärde på den kvinnliga delen av befolkningen. Vilket säger mer om mina snäva tankebanor än om tjejjor.

      -Hello nice looking woman. Vill du följa med hem ut i vinternatten och se stjärnklustret i Plejaderna/M34. Jag bjuder på varm choklad.

Kommentera

