Hejjahejjahejjahejja

Jo som sagt, jag var ju på match igår. Det gick inget bra. Första matchen i år som frölunda går av utan mål. Och även den första matchen jag går på i år. Tackar som frågar.

För att återkoppla till igår. Vi hamnade precis under frölundas hejarklack vilket är kul, faktiskt. Som med alla hejarklackar så finns det en allsångsledare som i alla fall i fotbollsvärlden kallas ”capo”. Det tror jag inte de heter i hockeyvärlden. Om de har något namn vet jag inte, men killen som står med ryggen åt planen och viftar till supporterskaran kallades för…”Jörgen” tror jag. Daniel heter han. Daniel brukar stå där varje match och dra igång klacken.
Vad som händer när matchen är tråkig (vilket den var) och publiken tystnar (vilket de gjorde) är att man börjar lyssna på hejjaramsorna. Och det är inte en poesiafton det, det vill jag meddela.
Ramsor som:
-Hejahejahejahejahejaheja VF. Hejahejahejahejahejaheja VF
-Stefan är Liv-rädd klappklapp-klappklappklapp
Krossa HV. Krossa HV
De låter verkligen inte bra när man aktivt lyssnar på dem. Men det är ju inte heller meningen.
Fast igår lärde jag mig att det faktiskt finns en viss gräns man måste passera innan ramsan tas upp av Jörgen. Daniel Folk runtom ropade förslag på populära ramsor han skulle köra, lite som ”Ring så hejjar vi och slår på trumman”.
Bakom mig satt en ung man som ett flertal gånger…en passus, ni kan ramsan ”Alla heter Glenn i Göteborg”?, ok bra. Jo bakom mig satt en ung, tjock man som flera gånger under matchen, på något konstigt göteborgs/norrköpingsmål skrek till Jörgen Daniel ”men Jörgen. Daniel ”alla heter Liv i Jönköping” den, kör den”.
Jörgen Daniel ignorerade honom.
Kontentan är, sportfan är ibland helt jävla rubbade. Försök själva sjunga ”alla heter Liv i Jönköping” till Glenn-ramsan.

Kommentera

