Imse-vimse-fjäril

För tillfället är jag helt fascinerad av närbilder på små fula insekter.
Pikegirl nämnde att hon är paniskt rädd för fjärilar. Jag kan naturligtvis inte låta bli att skrämmas lite. Men frågan är om hon blir rädd för bilder på dem eller om de måste vara IRL, 3d, viftandes och fladdrandes för att vara otäcka?
Hursomhaver, det är ett rätt fräckt kort eller hur?

(EVK kan måhända vara intresserad av omständigheterna kring bilden ni hittar här. Lite teknisk info om slutarobjektiv, främre bländarfock och allt vad man nu har vid fotografering)

9 responses

  1. Nu är ju inte jag Pikegirl, men för min del är fjärilar läskigast IRL. På andra sidan ett tjockt glas får de gärna fladdra omkring, eller varför inte ligga fastnålade INNANFÖR ett tjockt glas?

    Din bild bevisar iallafall att fjärilar är fula! Tittar man bara nära nog så är de fula!

  2. Skillnaden mellan deras utseende på avstånd stillsamt fladdrandes över en jasminbuske en varm sommareftermiddag och en närbild på deras groteska anlete är gigantisk, erkännes.

  3. Tack för länken, tyvärr går den inte till denna bild utan till en charmig hoppspindel. Spindelbilden gillar jag och den talar helt klart för Canons 100mm. Fjärilbilden är dock väl mjuk i mina ögon så jag skulle gärna hitta information om den också.

    • Fjärilsbilden kommer från någonstans. Spindebilden var mer avsedd som ett tips på en länk för fotografering i allmänhet. Att sötnosen bara är 5 mm…bra kort. Särsklit på en hoppsindel som jag förstår är krångliga att fota då de gärna…eeehm…hoppar.

      • Då förstår jag. Jag är lite fundersam på vad användingen av teleconverter och extension ger honom här. Hur som helst så är det en bra bild. Hoppspindlarna gör sig väldigt bra på kort

Kommentera

