Please, please me

Jag funderar. Ni vet när man gjort något riktigt bra och du får beröm för det. Vilken är den mest korrekta svarsfrasen?
Tänk er följande situation:
Någon
-Kan du göra det här?
Du
-Jajamensan.
[En stund senare]
-Klart och fixat precis som du ville ha det.
Någon
-Bra gjort!
Du
-[Passande replik här]

Så vad säger man? ”Tack” är lite tamt. ”Det var så lite så” är inte heller riktigt rätt. ”Inga problem” kan ju funka men har inte rätta schvungen av självsäkert kunnande men ändå med en lämplig modest attityd.
Vad tror ni om ”I aim to please?”

5 responses

  1. Om du verkligen säger Klart och fixat precis som du ville ha det så har du dessvärre försatt sin chans till sista ordet utan måste stillsamt retirera ut. Kanske tömma kaffemaskinen på sump, plocka ur diskmaskinen, någonting sånt.

  2. Om det är i jobbsammanhang (vilket är enda gången nån säger ”Bra gjort” till mig, det sker inte hemma!) brukar jag svara ”Det är lugnt, jag gör bara mitt jobb” och flina lite. Lika bra att gnugga in vilken hög nivå jag ställer på mitt jobb, så de märker skillnaden när ordinarien kommer tebax sen.

Kommentera

