Håll bara tyst!

Som bekant äger jag sedan några år tillbaks en sommarstuga. Ett ständigt dåligt samvete, framför allt borde vi vara där oftare, men också riktigt roligt då jag smider planer för framtida projekt. Som sommarstugeägare är det min plikt att läsa tidskrifter om behandlar stugägandet. Det finns en tidning som heter ”På landet som är rätt bra. Dessvärre har den drabbats av samma symptom alla andra inredningstidningar får för eller senare; den skriver om andra sommarstugeägare eller om projekt som kräver en avsevärt högre inkomst än vad vi har. Avsevärt högre. Visserligen kan man ju låta sig inspireras, man behöver inte köpa importerad kanadensisk ädelek, det kan gå lika bra med billig panel till exempel. Så jag brukar inte göra mer än lyfta på ögonbrynet åt den summa vissa människor lägger ned på att få gå på ett utedass.
Men en sak stör mig, det är språket i vissa artiklar. I det senaste numret skriver man om ett par som äger en stuga i stockholms skärgård.
Låt mig ge er några exempel på meningar som jag vill kräkas över.

Det är rofyllt här mellan skogen och havet
– I det lilla köket med vedspis och vedlår med det rätta ”gnisslet”…
-Eller njuta solnedgången i Stefans nybygge, lusthuset, byggt med lust och inrett med lust

Och artikeln slutar med en mening som gör attt jag på allvar funderar på att avsäga mig min prenumeration och bränna ned deras sommarstuga
-[Platsen] är precis så som ett sommarställe ska var säger Ewa, här kan en livsnjutare leda det goda sommarlivet

Allvarligt! Inte en jävel talar sådär. Vem fan är så självcentrerad att man beskriver sig själv som en ”livsnjutare” som vet ”hur det goda sommarlivet” skall utlevas? Finns det sådana människor? Antagligen, men varför skall de få höras?

6 responses

    • Mja jag försöker undvika taffliga skribenter som tror att de målar en tavla av drömmar och längtan när de egentligen skulle passa bättre till att skriva dialoger i ”varuhuset”

Kommentera

