1987-1994 torsdag

Torsdag, dags för final!
Valross spottade med säkert öga den absoluta toppkandidaten till sönderspelade låtar genom FiiL. Båda är lika sönderspelade men vinnaren är en snäppet bättre låt.
Jag har en viss faiblesse för Beatles*, Pink Floyd och liknande. Vilket i de kretsar jag umgicks var lika illa som när jag gillade Indochine före Accept i högstadiet. Valross kommer antagligen att se det här som om jag valt mellan Doobie Brothers och Level 42. Sorry mate.

Sowing the seed of love är hela det sena 80-talets marschlåt. Inte sedan Sledgehammer kom med sina små jävla lergubbar och rullande druvor i mönster funnes det en sång som spelades lika ofta och till slut blev lika söndertrasad. Och både Peter Gabriel och Tears For Fears karriärer led oerhört efter sina respektive megahits. Vilket är lite orättvist.De som gillade TFF för deras introverta navelskåderier i texter med The Hurting och Songs from the big chair blev sura över att gemene man plötsligt tyckte Roland Orzabal var jättesöt. Och att de med STSOL klev in i vardagsrummen med decenniets musikaliska förbannelse, en välproducerad ljudmatta….de är fortfarande inte förlåtna. När sedan den hideösa Woman in chains släpptes och blev en stor hit var spiken i kistan nedslagen, fastsvetsad och övermålad.

*Jag tillbringade för cirka tio år sedan dagarna som lärare för datorhandikappade. Det här var när teh interwebz var ganska nytt. En elev, något äldre, tyckte det här med internet var jävligt överskattat. Han ville hitta hemsidor om sin favoritgrupp, The Beatles men, och jag citerar:
-Dä fenns ju bara säx sider om the biitäls. Va ä dä för skiit? Dä äl a inget mä intärnätt om dänte fenns fler sider om välas största grupp.

Jag såg genast problemet och frågade honom om jag fick försöka hitta något. Han blev strax oerhört imponerad när jag fann tusentals sidor. Min status som datorkung steg genom taket kan jag säga.
Mellan er och mig, man får fler träffar om man inte söker på The ”Baetles”

4 responses

  1. HERRE JESUS! Den är så helt jävla outhärdlig! Ett tonsatt vakuum liksom. Och den spelades verkligen JÄMT.

    Fick ångest nu. Sowing The Seeds of Love-ångest.

Kommentera

