1987-1994 tisdag

Som nämnt i gårdagens inlägg är den här sammanställningen begränsad till perioden 1987 – 1994.
1987 för att jag då flyttade tillsammans med en söt tjej som var tre äpplen hög. Från Flyby till den stora grannstaden. Där jag förr fick nöja mig med musikvideos som var schemalagda i tv-tablån* och eventuella kopierade videos av kopior av någons kopia vars storebror spelade in musik på sina VHS-band (för att locka till sig tjejer antar jag) hamnade jag nu i en värld full av bara musik. Musik på två kanaler. Super Channel , senare Sky Channel, och MTV. Jag sjukskrev mig faktiskt i en hel vecka enbart för att få ligga hemma och se på musikvideos dagarna i ända.
Det krävdes alltså rätt många spelningar innan jag tyckte mig ha tröttnat på en video. Det var bara det jag ville ha sagt.

1994 föddes min son och därmed började intresset för musikvideos så smått avta. Det var svårt att ha dödskoll. Jag försökte. Men så här i efterhand kan jag säga att redan då blev musik sekundärt.

Därav 1987-1994. Plus att 1987 är ett jävligt snyggt årtal. Det gör sig i skrift eller hur? Jämför t ex med ”1986”. Det ser mest ut som en massa cirklar och krumelurer som inte kan bestämma sig hur de skall arrangeras. ”1999” är för stilrent och uppenbart. Men ”1987”, två siffror som i andra fall lätt flödar ut hålls i stram kö av siffran 1 och på slutet står 7 och ser till att alla följer med i raka led.

Dagens sönderspelade låt är en fantastisk komposition skriven av den gladaste killen i gruppterapin. Tyvärr blev den, och är än idag, sönderspelad. Den ingår t o m i lokalradions evighetsspellista tillsammans med Alannah Myles Black Velvet. När jag tvingar mig att lyssna på den gråter jag inombords över att jag fortfarande inte kan älska den på det sätt den förtjänar. Friday I´m in love jag älskar dig. Men det kan aldrig bli vi två igen. Du står där och visar upp dina ”tokerier”, cirkusgrejer och den förbannade halvmånen i guldfärgad staniol på exakt samma sätt som du gjorde första gången 1992. Likt en trollkarl med bara två trick. Vi har tröttnat nu. Adieu.

* Jag minns sista terminen i 9:an. Jag och två kompisar skulle vara hemma hos den ene och se på film. Vi gjorde popcorn och hade chips och väntade på tidsslaget 18.45 för då skulle TV2 spela videon för Billy Idol To be a lover.
Sedan såg vi någon porrfilm med tre collegetjejer som hade lånat en husbil för att åka på semester. Sedan en fruktansvärt dålig italiensk actionfilm. Kom inte och säg att den kombinerade korvmojjen/videobutiken nere på byn inte gav en tonåring det han behövde i kulturell väg

9 responses

  1. Men där har du ju det bästa exemplet av alla! Close To Me, Lullaby & Boys Don’t Cry är andra exempel ur deras singelkatalog som TV-bolagen överpluggade å det grövsta.

  2. Jag tror faktiskt att jag aldrig tidigare har sett videon till Friday I’m in Love.

    Synd att det mest blev en demonstration av Universals totala misslyckande som företag.

    • Aldrig? Det är nästan en bedrift. Jag menar, du har ju onekligen hängt i kretsar där den borde förekommit eller hur?

      Hur menar du med Universal? Det där är något jag inte känner till.

      • Ja, låten har jag hört tillräckligt många gånger. Men videon, nej, tror inte det. Då har jag ändå spenderat ganska många timmar med MTVs olika nattsändningar.

        Videon var upplagd på youtube av skivbolaget (Universal Music Group). Dock var den upplagd i pinsamt dålig kvalitet. Jag vet inte varför, om det är ren teknisk inkompetens eller om det ligger någon tanke bakom, tex rädsla för att folk skulle spara ner videon (eller vilja se den…). Universal verkar helt ha slutat att sälja musik och sysselsätter sig istället med rättstvister mot sina kunder och artister.

        • Humm, strange. Den borde ju som sagt funnits med i ditt utbud.

          Aha du menade så. Ah jag använder så sällan youtube för att titta på musikvideos. Oftast är det bara en jukebox i en FF-flik av många. Därför var det inget jag tänkte på. Och jag har slutat fundera på olika skivbolag sedan Chrysalis försvann🙂

          Men jag tycker hela den där kontrollprylen med ”fel land” är löjlig. Stort problem liksom att hitta materialet på andra sidor?
          Fundera på det här då; i iTunes i USA kan du köpa musikvideos för en 20:- sisådär. Om det nu säljer, vari ligger faran att sälja i andra länder? Om jag nu skulle vilja köpa en video. Men folk köper ringsignaler så varför inte?

          • När vi ändå är inne på MTVs mer eller mindre varierade utbud.

            Någon gång i början av årtusendet så rullade det en video en hel del (nattetid). En (dock?)animerad historia med en massa djur som hade picknick, drack sprit, knarkade, knullade och slogs. Något någon känner igen?

              • Ja, det var mest skräp på den tiden. Men lite senare körde dom något (x-rated?) som gick ut på att man spelade Aphex Twin, Come to daddy varvat med en del annat. Bra nog för lite nattsällskap.

Kommentera

