1987-1994 Torsdag

Alltså, är det inte dags att någon tar tag i saken? Det har ju gått flera år utan att vi egentligen kommit fram till en gemensam slutsats. Så kan vi inte riktigt ha det eller hur? Dags att lösa gåtan således:
vilka låtar mellan 1987 – 1994 blev de mest sönderspelade på MTV och senare VH1?
Kriteriet är som följer.
*Låten skall egentligen vara alldeles lysande och du gillade den skarpt de första femtio gångerna.
*Efter ”Heavy Rotation” i Tungstensklass var du så jävla less på den att du ville sparka in ansiktet på Ray Cook. Plus att alla jävla töntar också började gilla den. Precis lagom tills du avskydde den.

Exempelvis: Sir-Mix-a-Lot får inte vara med för deras ”Baby got back” var skitkass från start.
Det är dock helt ok att ha omvärderat låten och gilla den idag.
Ni är med på noterna?

Först ut Beck – Looser. Jag älskade den här låten, och för den delen hela albumet. Textraden ”going crazy with the cheese wizz” är briljant. Dessvärre upptäckte snart kreti & pleti* låten och Beck blev en skojsig kille med knasiga texter som till och med mamma nynnade på. Frasen ”I´m a looser baby” blev snart på var mans läppar i klass med ”det är en evighetsmaskin”. Och det blev helt kört när Markoolio tog hand om den. Jag har fortfarande inte riktigt hämtat mig.

(Trivia: vid 0.22 vet gamla Popläsare att det är en stormtrooperhjälm han bär. Den är utsuddad p.g.a rättighetsproblemen med Lucas Arts)

11 responses

  1. Metallica- Enter Sandman är för mig fruktansvärt uttjötad, det är så illa så jag knappt minns tiden man tyckte den var bra. Jag har till och med börjat hata hela black album efter allt MTV:ande i början av 90-talet.

  2. Bra exempel! Jag satt och klurade på om den skulle vara med på sliten, men jag gillade den aldrig sådär oerhört mycket. Men jag förstår vad du menar. För de som gillade Metallica måste det ha varit en pina att se dem bli keldockor för precis alla.

    • Då jag själv tappade allting gällande musiknörderi 1994 kan jag inte gå mycket längre framåt i tiden. Ingen är dock diskriminerad. Det är helt ok att ge egna förslag från andra år.

      SLTS, mja jag har faktiskt alltid gillat den. Fastän det blev en megasuperduperhit. Det beslutet kan ju diskuteras, men den är inte med på min lista.

  3. Jag kan hålla lite med om att slts är uttjatad. jag bytte faktiskt kanal efter ett gäng lyssningar, men det har faktiskt gått tillbaka lite. Come as you are har jag faktiskt lite svårare för, fortfarande. En annan låt som jag är lite trött på är Smashing Pumpkins – Today. ALLA tyckte den var skitbra och spelade den hela tiden. Själv tyckte jag det fanns bättre smashing-låtar och framkallade en allergi mot just den låten.

  4. Hmmm, intressant frågeställning som kräver en del funderande. Jo, Beck, Nirvana & SP är som redan nämnts klockrena exempel på band som överpluggades å det grövsta. Red Hot Chili Peppers ett annat – de var ju trots allt väldigt bra i början av 90-talet innan det blev arenamonster av dem & de började reiterera Blood Sugar Sex Magik. Ministry också kanske?

    Och snälla…för h-e! Det är LOSER, inte LOOSER. Det är lika illa som att säga MTWee istället för MTV.

  5. M-teve? Inte hade jag sånt på den där tiden! Flyttade till ”stan” 1995 o fick tillgång till kabeltv då. Innan dess hade det ju krävts sån där parrabål för att se de där kanalerna, o det hade vi ingen hemmave.

    Men om sånt som tragglades på radion räknas så lägger jag gärna in ”Did I tell you” och ”Sparvöga”. Jag gillade båda låtarna i början, men jääääklar vad de blev uttjatade. För att inte tala om allt med Roxette!
    Fast det kanske faller på att jag var en av ”alla jävla töntar” som hittade låtarna sent.

    • I den här ”tävlingen” finns det inte töntar utan det är helt subjektivt.
      (Själv var jag alltid tveksam til Roxette redan med Pearls Of Passion, Per Gessle liksom, sångaren i Gyllene Tider.)

Kommentera

