Five Live

Insel måste vara hög på muskotnöt eller något. I det här inlägget frågar hon om låten ifråga är den bästa Smiths/mozz.covern någonsin. En cover på smiths/mozz är en oxymoron av en magnitud som skulle orsaka en solförmörkelse om den materialiserade sig och inträdde i omloppsbana någonstans mellan oss och Merkurius.

Men det gav mig iden till dagens inlägg. Vi kan alla enas om att Depeche ”Songs of faith & devoition – live” är världens mest onödiga skiva. Samma låtar i samma arrangemang i albumordning. Det förtjänar dem en hög poängplacering på någon form av metaskala.
Men så finns det grupper/artister som gör liveversioner av sina egna låtar till något nytt och annorlunda.
Några favoriter i den genren är.

Talking Heads – Burning Down The House

Depeche Mode – Fly On The Windscreen – Devotional (Alan var tog du vägen, vi behöver dina arrangemang)

Kraftwerk – Music Non Stop

Någon gång i fornminnes dagar förvandlade Depeche den rätt tradiga NLMD till en fruktansvärd arenabest. Och det utan att egentligen göra något särskilt alls med låten. Den blir bara bättre i liveversion. För er som nu sett bandet live, funkar den i verkligheten, utanför youtube, också?

4 responses

  1. ojoj…var det känsligt?! haha

    ja, jag har sett DM tre gånger och ja, den fungerar alldeles strålande live. Däremot är nog Stripped och Personal Jesus de två låtar som växer mest live. Stripped mycket tack vare den fantastiska Anton Korbijn-animationen som visas i bakgrunden iofs.

    Det låter som att det är fysik eller astrlogi du börjat plugga. Ditt språk sprudlat av meta-metaforer.

  2. Mja jag överlevde🙂 Men jag behövde en ingress att spinna vidare på, och som sådan tycker jag det funkade ganska bra.

    Jag har ju aldrig sett DM och lär inte göra så den här gången heller eftersom ingen verkar vilja göra mig sällskap (hhrm hrrm). Så jag får nöja mig med referat och liveversioner från nätet. Funkar det med, inte lika trångt och ingen behöver höra mig skrika som en liten flicka när jag ser Martin Gore.

    Tackar, jag skulle vilja läsa astrofysik/fysik/liknande.
    Men än så länge nöjer jag mig med att använda universum som källa för metaforer över väldigt stora mått. Och jag vet inte vad som flög i mig igår, Gudomlig inspiration?

  3. Mein Gott! Trots att jag känner till din ovilja för SOF&D så blir jag ändå tagen på sängen över hur du kan ranka den sämre än Exciter :O

    Instämmer f.ö. med tidigare talare. Metaforerna var extra bra idag.

    • Notera att jag nu inte jämförde SOFAD-Live med någon annan DM-skiva. Däremot är den världens mest onödiga liveskiva. Exciter….mja det är väl inte den jag sätter på i första hand även om jag inte rankar den lika illa som du. Det finns vissa låtar ”Goodnight lovers” t ex som jag gillar skarpt.

      Jag skyller mina glänsande metaforer på ett allmänt tillstånd av förnöjsamhet och självtrivsel.

Kommentera

