At full speed

Som ni märkt har jag då och då hänfallit åt att berömma vetenskapen som det bästa sedan det färdigtuggade brödet. Se t ex länken till Bad Astronomy-bloggen nere till höger. På mitt eget lilla sätt för jag kampen mot idiotoer som anti-vaccinationsmänniskor. Det finns – och de är ett starkt skäl till varför allmän rösträtt är bortkastat – mammor mot Gardasil.
Gardasil har räddat rätt många tjejer från livmoderscancer tack vare att vaccinet erbjuds till tjejer när de är ungefär tolv år.
Men så finns det de här människorna som säger jag förstår inte allt det medicinska, alltså är det farligt. Man gör alltså valet åt sin egen/egna dotter/döttrar att utsätta dem för risken att få livmoderscancer i vuxen ålder. Det är ungefär som man sade när jag var liten, säkerhetsbälten är farliga då du kan strypas av dem eller fastna om bilen börjar brinna. Alltså avstår jag för jag kan ta emot mig med händerna om jag krockar.
Ja fan det kanske folk säger än idag? Inga jag umgås med i alla fall. Har ni hört det, eller variationer?

Jag är verkligen inte duktig på medicin. Men jag tror på vetenskapen före holistiska kiropraktorer eller new age-viftande kristallförsäljare.
Poängen är denna, om flera smarta huvuden slår sina kloka huvuden ihop kan vi uträtta saker som ser helt fantastiska och omöjliga ut. Kunskap leder till underverk. Att man inte förstår detaljerna innebär inte att det är en lögn.

moon-landing-rocket-science

Jo förresten, jag kom in på Juridisk Grundkurs (kvällstid, 15 p HT-09). Lämna gärna en kommentar där du skriver något i stil med ”yippie-ka-grattis-hey” eller annat som visar hur glad du är för min skull.

11 responses

  1. Huh, juridik alltså? Jag känner några personer som studera juridik (>15p) och de är… rätt trevliga typer faktiskt. Mycket nöje! Utbildning är kul.

  2. Grattis grattis grattis! Plugga är kul, om man läser nåt man är intresserad av.

    Jag håller med dig ang vaccinationer, men kan ändå inte bestämma mig för om jag vill ta vaccinet mot nöffnöff-flunsan själv. Nånstans känns det fånigt att vaccinera mot influensa, men kanske man tänker annorlunda när man ligger i feber.

  3. Danke danke ja fast det är inte utan att jag blir lite nervis. Lära sig saker på riktigt liksom? Det var ett tag sedan.

    Jag kan säga att jag själv aldrig vaccinerat mig mot något så banalt som flunsan. Och jag tycker fortfarande det känns fånigt. Bra karl reder sig själv liksom.
    Men jag kommer säkert att kila iväg bara jag får tillfälle.
    Vad jag vänder mig emot är de fåntrattar som tror att vaccin i sig är farligt.

      • Jag är alltid allvarlig och allt jag säger är ett skämt.

        Vaccin _är_ farligt. Bieffekter är vanligt förekommande. Det är dock inte det samma som att vaccin skulle vara något dåligt. Det betyder bara att det inte är en magisk lösning på alla problem.
        Precis så är det ofta med vetenskap. Sanningar är sällan absoluta eller eviga. Lösningar sällan perfekta och slutliga.
        Där finner vi säkert också grunden till mycket av misstron mot vetenskapen.

        • Nja, biverkningar är absolut inte vanliga. Men de förekommer naturligtvis. Dock pratar vi, för de vanligast förekommande vaccinen, mässling och liknande, om promille.
          Och vi kan med säkerhet säga att dödligheten i vaccinerbara sjukdomar är högre hos de som inte vaccinerat sig.

          Vaccin är inte en magisk lösning på alla problem, men det är den bästa lösningen vi har.

          Just varför vetenskapen är så avsevärt mycket bättre än religion är just att den inte är dogmatisk. Den kan och vill förändra sig hela tiden. Och om det är det du syyftar till så håller jag med. Det är nog svårt för många att se tjusningen i något som aldrig är färdigpacketerat. Och då blir det enkelt att ta till sig de som skriker om domedag och konspirationer. Tyvärr.

          • Jag är dålig påläst. Men nog är det betydligt mycket vanligare med biverkningar än så? I det flesta fall handlar det då på sin höjd om lätt feber och i allmänhet inte mer än ömmhet eller liknande där man fick injektionen. Inget allvarligt och inget som normalt rapporteras tillbaka till vården mao.

            I övrigt tror jag vi är överens. Jag har stött på kreationister och annat underligt folk som försöker prata vetenskap. Problemet är att de inte alls förstår vad vetenskap är och hur det fungerar. I dessa fall blir det väldigt tydligt, men samma tendens finns nog hos många. Man har inte ens en grundläggande känsla för vad den vetenskapliga metoden innebär.

            Ett annat problem är säkerligen att man inte klarar av att skilja på enskilda vetenskapsmän eller specifikt vetenskapligt arbete och vetenskapen som metod. Det finns dålig vetenskap. Tyvärr är det lätt extrapolera till att vetenskap i sig skulle vara något dåligt.

    • Det lät faktiskt förjävla tråkigt med it-juridik hörru. Vad ÄR it-juridik förresten? Det låter som ett jävla lull-lull av buzzword och riktiga ämnen.
      Att det handlar om avtalsjuridik förstår jag, men…näää.

      Nej men det hopas jag blir roligt. 15 p skall jag väl kunna msa mig igenom. Någonstans i framtiden ser jag en kurs i utmätningsjuridik hägra. Jag har nog jävligt elaka drag i mig som vill läsa sådana grejer.

Kommentera

