Fem logotyper

Just nu uppför jag en alldeles egen kulturkrock, live as we speak. Jag lyssnar på engelsk fotboll samtidigt som jag äter mannagrynsgröt med russin.
Min bestämda uppfattning är att mannagrynsgröt inte förekommer i england. Iallafall inte samtidigt som fotboll.

*Nackdel med att välja ett mitten/bottenlag i League One. Det svärmar inte av direktsändningar precis.

Englandssuget har ökat i styrka markant. Från en stilla bris i nyutslagna björkar till en sugande malström.

Fotboll har utöver stora mästerskap aldrig intresserat mig. Däremot läser jag väldigt gärna om fotboll. Fotbollens estetik är högst intressant. Snygga tröjor och arenor är väldigt viktigt och framför allt intressant att beskåda. Men själva spelet har liksom aldrig tagit tag i mig. Fast som jag skrev häromdagen är jag i full gång med att testa om jag kan medvetet tvinga mig till att uppskatta det hela.

Innan mitt val av Leyton Orient som mitt bästaste favoritlag in spe gick jag noga igenom alla lag i League One för att hitta min kandidat. Det var inte helt lätt. Kriterierna var följande
*Inte i högsta ligan
*Helst i England
*Absolut inom anständig resväg (dvs London)
*Anrik historia
*Snygg logotype och arena.

Presto, Leyton Orient. Plus att de har en beef med Southend United Och då jag har bekanta i Southend blev det ett naturligt val. Teoretiskt finns det en möjlighet att åka över och låna en soffa för några dagar.

Men det fanns många lag inom League One med snygga logotyper. Varför inte en kort presentation av de fem snyggaste?
På femte plats Brighton & Hove Albion F.C

-Flyyyyg liiilla sparvöga

-Flyyyyg liiilla sparvöga

.

Väldigt annorlunda jämfört med andra klubbars vapensköldar. Möjligtvis att den bryter mot tonvis av oskriva regler för hur en fotbollsklubbs märke skall se ut. Men som självutnämnd estet, i like it.

One response

  1. Orients drakar i klubbmärket är bl.a. till just för att relatera till att de är ett London-lag (då draken är stadssymbolen).

    Jepp, Brightons klubbmärke är verkligen en logotyp. Kom till i slutet av 90-talet-någongång. Hur den såg ut innan kommer jag inte ihåg. Vad jag kommer ihåg däremot är att Brighton hade en mittback på 80-talet som alltid spelade i vitt pannband.

Kommentera

