Fotboll

Förhoppningsvis är den närmaste framtiden så lugn att jag kan återgå till mer avslappnade navelskådande inlägg.

I ett försök till självstudie skall jag idag påbörja min väg mot att gilla fotboll.
Tanken är att jag följer ett utvalt lag, Leyton Orient, och ser om jag till slut blir en riktig supporter.
Testet har börjat och jag startade med att se en halvlek allsvensk fotboll. Hammarby – Elfsborg för att vara exakt.
Detta för att få en utgångspunkt som jag kan jämföra med fotbollen i League One där Leyton Orient huserar.
Sedan övergick jag till att följa 2:a halvlek av Ipswich – Leicester. Visserligen en match i The Championship, men det är vad jag har att tillgå för tillfället.

Följande har jag att rapportera.
* kamerorna sitter mycket bättre till i engelska tv-sändningar.
*rutmönstret på den engelska arenans (Portman road) gräsmatta är mycket tjusigare än den på Söderstadion.
*Leicesters tröjor är fula. Fördel Ipswich alltså.
*Nr 6 i Leicester ser ut som en filmskurk.
*Roy’s Keen
*68 minuten, Ipswich ligger med tre man i topp. Leicester kommer inte fram.

* Waghorn i Leicester gör ett dåligt byte.
*Summorna i The Championship är nog lägre. Orwell Truck & Van, BBC Suffolk och Texaco är några av sponsorerna.

Slutsignal.
Ptja det var inte så illa. Regn, pizza, Cola, ingen ledig dator. Omständigheterna var alltså de bästa för att jag skulle kunna ligga i soffan och titta.
Alltsomallt inte så pjåkigt.

8 responses

  1. Leyton Orient är en bra början. Enda ”ligalaget” (top four) ifrån Waltham Forest ger stilpoäng ifrån mig. Dessvärre noterade jag en torsk hemma mot Oldham idag…

  2. Men med 1-2 enbart. Som helt nyvunnen supporter vet jag inte riktigt vad jag skall förvänta mig.
    Steg 2 togs idag, jag har börjat lyssna på BBC´s podcast ”5 live Daily football”. Perfekt att ha i ipoden medans jag commutar.

    Finns det sidor som strömmar League One matcher på nätet?

  3. Vet ej. Internetradio borde gå att hitta, men de jag varit inne på kräver oftast att man kör med proxy då det är låst för användare utanför UK. TV däremot blir värre. Bet 365 verkar ha börjat streama The Championship så med lite tur kanske det dimper ner lite L1 & L2 också. Up the O’s, då!

  4. Pingback: Der A-mann ♥ Leyton Orient = SANT « valröss

  5. Ja, jag förstår naturligtvis inget alls, men läser inläggen pliktskyldigt och nickar nöjt när jag förstår spridda termer som tex: ”navelskådande”, ”kamerorna” och ”soffan”.

    För att ändå i något plan tangera din nuvunna intressesfär så kan jag informera om att jag idag inledde min karriär som ”soccer dad”(1). Jag förstod förvisso inte innebörden i alla aktiviteter som uppvisades. Tekniska termer som ”svarte man” haglade och jag förvånades, om inte förfärades, av den inbitna tävlingsmentaliteten. På det stora hela var det dock överraskande uthärdbart.(2)

    1. Att använda svenska termer för att beskriva min egen position i detta blir allt för nära.

    2. Jag är fullt medveten om att mycket av det jag skriver idag kommer läsas av mina barn om några år. Så framtida A, du vet säkert redan att din far har en aningen besvärad inställning till fotboll. Men håller du fortfarande på, så vet du förhoppningsvis också att jag stödjer dig fullt ut.

  6. Tackgodegud har jag sluppit soccer-dad dagar. Nu kanske det är svårt att se den estetiska charmen i knattefotbollens kometsvans i jämförelse med en tät backlinje som passar upp ett mittfält i ett välutfört 5-3-2.
    Men om man bortser från det och det outhärdliga i sjuåringar som kallar varandra ”gubbar” tycker jag mig se en viss charm i fotbollens ständiga ångest. Fotboll, likt hockey, handlar inte om att se sitt lag vinna. Det handlar om lättnaden i att inte förlora.
    Termer är måhända bra att ha när man skall förklara ett system. Men för egen del handlar det om att klä känslor för sporten i ord.
    Och när det handlar om ens barn räcker känslor rätt långt på vägen.
    För vart når man genom att berömma en sjuåring för en väl genomförd defensiv?

  7. ”Termer är måhända bra att ha när man skall förklara ett system. Men för egen del handlar det om att klä känslor för sporten i ord.”

    Vilket med tydlighet förklarar varför jag inte kan relatera till dina termer.

    • Åhjo, du har _visst_ känslor för det här med sport. Avsmak är en känsla, det är ovilja med. Men som tur är vet våra barn redan nu, o säkert i framtiden med, att deras far är aktivt ointresserad av all form av sport.

Kommentera

