Ända in i kaklet

Få saker ger mig sommarkänslor som ett rejält hopptorn i vitputsad betong. Dessvärre är de numera ett sällsynt inslag i det svenska badlandskapet. Och ser man dem kommer du troligtvis mötas av en kedja med en skylt som förklarar att tornet är avstängt.
Jag antar att de också fallit för trygghetsfascisternas skarpa bila.

I min barndoms simbassäng fanns det bara en fesen trampolin, men det var vad som fanns till buds och den blev bakomliggande orsaken till ett antal smärtsamma magplask då vi övade diverse dödsföraktande frivolter. Men med en höjd på ca 70 cm över vattnet var det rätt svårt att göra sig illa på riktigt. Trodde alla.
Den delen av bassängen som innehöll en trampolin var ca 4×4 meter. På ena sidan en trampolin, på motsatt sida av denna fanns barnbassängen. De två avdelningarna skildes åt av en kakelmur samt ett rejält staket i aluminium.
Naturligtvis hade vi alla drömmen om att få sådan svikt och fart att vi kunde hoppa över till barnbassängen. Men med en matchvikt på ca 35 kg var det svårt att uppnå rätt flykthastighet och bana som krävdes. Och innerst inne fattade vi nog allihop att det inte räckte med att bara komma över. Bassängen på andra sidan staketet var ca 1 m djup. Skulle du mot all förmodan få till ett sådant hopp att du kom över staketet skulle du mötas av ett solitt golv i kakel.
Detta hindrade nu inte en av byns mer banjokunniga ungar. Jimmy G*ge*rf*l*t. Under en sommar tillbringade han maniskt ledig tid med att försöka uppnå drömmen att hoppa över och in i barnbassängen.
Hade han lyckats hade han varit en legend. Alla som någonsin badat i den bassängen hade drömt om detta.
Men, naturligtvis, han fick till slut till ett rejält dykhopp som inte alls nådde över räcket. Det nådde precis så lagom långt att hans tänder och käke krossades mot aluminiumräcket och kaklet. Naturligtvis skyllde föräldrarna på badvakterna som inte stoppat honom.
Sedan dess spärrades trampolinen så att den numera ger en svikt motsvarande din alldagliga slipersstock.

Tiden då vi byggde hopptorn i betong och lät den svenska fanan vaja är nog borta. Jag är ingen dyrkare av sveriges flagga. men på ett hopptorn en sommardag är den alldeles extra tjusig.

1M16_B145048_2259

7 responses

    • En hyllning till det svenska hopptornet helt enkelt. Ja och en hyllning till dumheten också.
      FYI är hopptornet påbilden sveriges första i betong och byggdes 1950 som övningstorn för sommarolympiaden 1952,

  1. Hopptornet vid Lilla Havssjön är visserligen av trä, men det är inte det minsta avspärrat. Ungarna försöker fortfarande ta livet av varandra genom att knuffa ut varandra från tian. O nej, jag har inte ens varit uppe där. Jag har hoppat från trean o varit på femman o vänt. Mer än så blir det inte. Jag har inte höjdskräck, men jag har stark inneboende skräck mot att hoppa ut i hårt kallt vatten från hög höjd.

    • I den här tråden pratar vi hopptorn av betong. Trätorn finns lite här och där. Ett står några kilometer ifrån vår stuga. De i betong, jag tror inte det finns så många kvar. Vid badsjöar alltså.

      Ett hopptorn utövar en otrolig lockelse på mig. Jag kan bara inte låta bli.

  2. Nog för att man börjar bli gammal, men så dålig svikt är det inte i slipersstocken.

    Frågan är om de inte börjar försvinna även vid mer strikt anlagda badplatser. Här i staden fanns det tills nyligen en klassisk arkitektritad hoppanordning. Vi känner alla dess öde.

    • Hmm du har rätt. Där stod ju ett vad jag minns ganska tjusigt hopptorn. Och nu är det ersatt av vad? En rutschkanan i glasfiber där barn från olika platser kan visa upp sina kalsongmärken under badbrallan? Jag har inte sett nybygget så jag vet inte. Jag bara gissar.

      • Staden tog en gång frågan om hopptorn som utsmyckning på stort allvar. Det gamla tornet finansierades (om jag inte minns fel) delvis från någon utsmycknings-budget/fond.

        För att symboliskt visa att den gamla tidens värderingar om skönhet är just gamla, valde man Tord Gustavsson mfl. i badräkt för det första spadtaget på det nya. Om de bar underkläderna vet jag inte, men det inte skulle varit opassande.

Kommentera

