Fem Simple

För länge sedan var jag fullständigt övertygad om att Simple Minds för evigt skulle vara musikens stora hopp. Det fanns inte på kartan att de någonsin skulle hamna bland de där som….tja kanske inte var så jävla bra trots allt. SM blev nu inte dåliga. De hann bara inte bromsa in inför 90-talets stora fasa över att bli tagen på allvar. U2 har sedan Rattle & Hum bajsnödigt försökt se ut som ett rockband med attityd och inte fyra hobos som klär ned sig och pratar om Nicaraguas behov av bistånd.
Jim Kerr missade det där helt och hållet och sprang med huvudet före rakt in i äggkartongerna på studions väggar.
Ja och så kom ju den vedervärdiga ”Street fighting Years”. Inte ens ett anammande av Ramonesuniform hade kunnat rädda dem från totalhaveri.

Jag och Valross har battlat, ici om när SM egentligen fick hjärtinfarkt och borde gjort en lång, lång paus. Nu kvarstår jag vid att ”Live in the city of lights” är för pretentiös för sitt eget bästa. Men den balanserar på kanten. Idag tycker jag den är jättebra. Men så fort solen skiner och det är varmt börjar jag genast lyssna på pompös musik. Dunno why men jag gillar det. Så länge jag inte behöver se Jim Kerr för fy satan vad illa han klädde sig.

Fem bra låtar med Simple Minds. Den här gången med youtubevideos.

1 Waterfront MEd extra pompösa svartvita konsertklipp och långt intro.
2. Upon the Catwalk Kajal, pretentiösa moves och symbolik, obegripligt manus för videon. För övrigt den första låten jag hörde med Simple Minds. Länge trodde jag att det här var Stray cats. Inte helt korrekt.
3. Theme For Great Cities
4. Love song
5. I Travel

2 responses

  1. Hehehe…Stray Cats.

    Din retorik kan leda till missuppfattningen om att jag skulle stå för Live In The City of Lights (vart tog dina versal vs gemen-stavningsregler vägen nu förresten?).

    Jag vill med detta tydliggöra att min SM-sympati upphör efter Sparkle In The Rain med två undantag: Don’t You… samt Real Life.

Kommentera

