Hejdå Horace

Idag är en lite tråkig dak. Visserligen innebär dagens händelser inget världsomvälvande per se. Men ändock, en lite epok går ur tiden och jag tycker det förtjänar att uppmärksammas på din favorit meta-litterära blogg.
Horace Endgahl avgår idag som sekreterare för bus & lattjoföreningen ”Svenska akademien”. Och det är faktiskt lite tråkigt. Han ersätts visserligen av Peter Englund, en person Coachführer har åsikter om, men som i mina ögon är ett rätt bra val. Framför allt för att det är ett pekfinger på prostatan på alla de som krävt Astrid Lindgren som nobelpristagare och/eller Joyce Carol Oates. Era populistiska åsikter är numera tillfredsställda. Akademien har numera en sekretererare som bloggar och recenserar historiska datorspel i DN.
(Kan den riktiga Charles Bukowski vara snäll och resa sig?)
Att Horace avgår är faktiskt lite tråkigt och jag är helt allvarlig när jag skriver detta. För det finns en väldigt enkel anledning till varför.
HD har måhända uppfattats som en pompös viktigpetter. Och ibland med all rätt. Men han har utan att svaja faktiskt stått upp för det allvarsamt litterära, det svåra och otillgängliga. Och att någon gör det under en tid med dutube, twitter, blondibella, fåniga bloggar likt den här och Filip & Fredrik, det är något förbannat bra. Vi är inte alltid överens jag och Horace, allvarligt, Coetze hittade du inget tråkigare? Men jag beundrar att han, där få andra vågar, vill stå upp och säga att det finns albanska poeter och lesbiska irländskor som skrivit något jävligt bra. Vi kanske inte gillar det han visat oss, men han har enträget visat att det finns andra saker.
För det förtjänar Horace en hel hög med uppskattning.

4 responses

    • Horace är för mig en jävligt skön person. Han fick fångubben Gert Fylking att lägga ned trots otaliga försök att förlöjliga nobelpriset i litteratur. Detta genom att bara vara allvarligt nonchalant. Sedan dess är Horace något av en hjälte hos mig.

    • Du, ring Aftonbladet. Det skämtet tror jag du är allra först med *hihi*.
      Om du ursäktar skall jag ge mig iväg på min sedvanliga fruktstundspromenad nu. Var lade jag bananerna nu då?

Kommentera

