En sak mina f.d grannar gjorde. pt II

För att inte tömma ut alla grannhistorier sådär direkt, vi stannar kvar vid min barndoms grannar. Bear with me om det luktar En komikers dagbok det är verkligen inte meningen.

Min kompis var inte världens smartaste. Men byn jag växte upp i var inte smockfull med ungar så man fick ta det som stod till buds.
Hans dysfunktionella familj gav honom inte den bästa utgångspunkten. Det här med bökker å läsa stod inte högt i kurs. Foppöl i det ena av byns två lag samt råggarbiler var det som gällde. Eddie Meduza var i de här trakterna inte bara en rolig typ som sjöng snuskiga sånger om Hitler. Han var en livsskildrare likt Bellman and I kid you not.

Som tidigare nämnts var min kompis ett sladdbarn med två äldre bröder som stod för foppöl och råggarbiler. Pappan stod för drickat. Till sig själv. Mamman stod för maten och hushållsarbetet dagtid. På kvällen var hon till för det kvinnor var till för.
Om inte pappan supit såpass att hon han låsa dörren innan hemgång, då gick han och lade sig på soffan i garaget, vill säga.

När min kompis fyllde åtta-nio år byggde hans pappa honom en lådbil. En fin sak med metallram och riktigt styrning med ratt, kullagerhjul och vadderad sits. Som karross, plywoodskivor. Min kompis skulle naturligtvis döpa bilen, alla bilar i hans bröders Bilsport hade ju ett tufft namn. Valet föll, och fråga mig inte varför, på namnet ”King – Kong”.
Färgsättningen blev naturligtvis zebrarandig.
Jättestor apa, zebrarandig…jag förstod inte. Men det handlade nog om bekräftelsebehov genom en skitstor apa samt safarijakt.

Här krävs en liten kort bakgrund. Jag var en av de få i min årskull som faktiskt kunde läsa när vi började skolan. Det var det absolut dummaste jag kunde gjort då jag hela min skoltid ansågs som ”smart”. ”Smart” stod inte högt i kurs jämfört med att kunna göra tre på foten och snusa. Således var mina råd inte något man kunde ta på allvar besudlade av kunskap som de var.

Min kompis målade således sin fina lådbil zebrarandig och skrev, med stora svarta bokstäver
kingkong

När jag såg vad han började skriva på andra sidan försökte jag förklara att det där blir lite konstigt för man gör faktiskt inte så.
Äh du ä bara åvunnsjuker för att dun´te har ena. Dä ä klart at dä sa stå så. Dä fattar la väm som hälst att dä blir så på annra sida. Flö på´rek
Än idag skäms jag lite över hur jag brast ut i gapskratt när jag såg honom kära omkring i bilen med den här texten på andra sidan. Jag skrattade för första gången åt dumhet och ointelligens. Och efter det kunde jag nog aldrig riktigt dölja hur mycket smartare jag faktiskt var.
gnikgnok

Sorry kompis, men om du bara lyssnat på mig hade du inte behövt bli utskrattad av alla andra ungar som du visade upp bilen för.

4 responses

    • Joxa med trasan, kicka bollen, studsa ldret. Dvs hlla bollen i luften medelst ena foten s lnge som mjligt. En oerhrt hgt vrderad kunskap i den lilla vstgtska by dr jag vxte upp. Hierarkin bestmdes genom fotbollsprestationer.

Kommentera

