[10][MSP]

Los Valross knåpade häromdagen ihop en lista över tio stycken bra New Order-låtar. N O är visserligen ett favoritband, men just nu spelas mest Manic Street Preachers. Istället för att kontra med en egen tio-i-topp över N O (den hade skilt sig minimalt och ägde således ingen nytta) kommer en liten MSP tio-i-topp. Dock utan inbördes beundran ordning.

1. Suicide is Painless

2. Manic Street Preachers – Australia

3. From Despair To Where

4. Your Love Alone

5. Second Great Depression

6. Ocean Spray

7. Miss Europa Disco Dancer

8. If You Tolerate This (Videon är tydligen borttagen från YT. Fuckers)

9. Motorcycle Emptiness

10. Intravenous Agnostic

En motsvarande Valrosslista skulle nog skilja sig ganska rejält då han föredrar tidig MSP. Själv gillar jag de arenarockande MSP.

4 responses

  1. nej men alltså nej nej nej. vad är det här för förvirrad lista?
    vad gör den vedervärdiga, fruktansvärda, tråkiga Miss Europa Disco Dancer här?
    Varför är inte Little Baby Nothing med?
    Vad är grejen med att den förlamande dåliga Australia är med men inte den allra skönaste La Tristesse Durera?

    bakläxa! Jag höll ju på att komma lite i byxan när jag läste det raden ”kommer en liten MSP tio-i-topp. ” men sen var det ju knappt rabarbersvaj kvar efter tre videos.

    • Ouch det där kom från hjärtat. Men det känns skönt och uppfriskande att inte enbart översköljas av kärlek och beröm.

      Jag vet att Miss Europa Disco Dancer inte anses som något av MSPs bättre verk, eller Australia. Men jag gillar dem. I truly do. Orsaken kan finnas i att jag aldrig fastnade för MSP då det begav sig. Deras första plattor var i mina ögon mest dålig hårdrock från Wales. Jag noterade att den smale killen som brukade löjla sig med att skära sig i armen var försvunnen och att en av dem visst klädde sig i kjol.
      Jag har alltså inget arv s a s där jag vet vilka låtar som är bra och som växer med tiden. Det kanske kan liknas vid om jag för fem år sedan upptäckt The Smiths, och tyckte att Golden Ring var en av deras bättre låtar (nåja, kanske inte fullt så illa, men för att driva in poängen).
      Först från This is my truth…och framåt är MSP något jag lyssnar på. De tidigare plattorna har visserligen blivit bättre med åren men de är inget jag håller intill mitt hjärta. Jag är alltså inte ett av deras bättre fans. För det kan jag bara säga ”förlåt”.

      Hade listan varit totalt sanningsenlig hade många fler låtar från Send Away The Tigers varit med. En platta jag tycker är fullständigt lysande.
      Den senaste skivan var inte heller så pjåkig, men jag har bara hört den som snabbast. Inget som får vara med på en topplista än så länge

  2. Pingback: Fem Velvet « Der A-mann

Kommentera

