Saker mina grannar gör. pt XVI

Jag försöker skriva ihop detta under en frivillig paus i arbetet men blir kraftigt störd av att den enarmade idioten från västerås sitter och suger på sina tänder. Nyss var han uppe och vinglade och lyckades slå ner en massa sakerpå en kollegas skrivbord. Han hade inte koll på protesen. Jag tror han är mer berusad än vanligt idag
Om texten är mer oföljsam än vanligt skyller jag allt på honom.
 
 
I början av vår tid på gården bodde det en ung man från chile i en lägenhet. Han sade inte särskilt mycket och förde inget väsen av sig, han märktes knappast alls. Visserligen hade han en pitbull, men den skötte sig så fint så. Men annars var han en ovanlig granne på så sätt att han inte gjorde några konstigheter alls. Till historien hör att han bodde på andra våning med balkong.
En visade det sig en liten rund chilensk dam i blommig hatt, pärlor i håret och jeanskläder med en massa blommor och tjafs på gården. Det visade sig vara den unge mannens mamma. Hon hade adopterat bort honom som liten men hade nu fått för sig att det var dags att börja umgås med sin son. Eftersom hon såg ut som sångerska på den lokala crystal meth-klubben var det rätt uppenbart varför hon adopterade bort honom.
Kondor-jens var helt klart inte alldeles förtjust i att hans okända mor plötsligt dök upp och ville bo hos honom. Hennes vingliga gång och skärande pipiga röst var inte särdeles charmigt. Att hon sedan i sin tur fick besök av gamla kamrater som Läder-hans, Kenta med kniven, Mona och Hasse Koskenkorva gjorde honom säkert inte gladare.
Till slut fick Kondor-jens nog och bytte lås på ytterdörren. Den subtila gesten gick dock modern förbi spårlöst.
En solig dag satt jag på min altan och läste då hon vinglade fram till mig och på bruten, drogad svenska började konversera med mig
-Hej
-Hej, svarade jag
-Hej jag heter [ohörbart] och är Kondor-jens mamma
-Hejsan hejsan.
-Jag bor hos Kondor-jens. Kondor-jens är min son.
-Jaså jaha. Trevligt att råkas.
-Du förstår jag var nere på Konsum och handlade och har glömt den nyckel.
Jag visste att han bytt lås och att det där var skitsnack.
-Jaha, det var ju dumt.
-Ja jag har ingen nyckel och kommer inte in. Har du ett staket att låna mig?
-….va? Ett staket?
-Jaa ett staket. har du ett jag får låna ja?
-…Nej….nej jag har dessvärre inget staket att låna ut. jag har inte ens ett staket, sade jag och gjorde en svepande gest med armen över mina domäner som är stora som två pingisbord.
-Du har inget staket att låna?
-Nej som sagt jag har inget staket som du ser. Men får jag fråga. Varför vill du låna ett staket?
-Jag behöver ett staket. Du inte har ett?
-Nej det är helt stakettomt här.
-Jag behöver ett staket för att komma upp på balkongen
-Du behöver ett steket för att komma upp på balkongen? Ah du menar en stege!
-Ja ett staket.
-Nej jag har tyvärr ingen stege att låna ut heller.
-Det var tråkigt. Hej då.
 
Hon hade sett att Kondor-jens lämnat balkondörren öppen och hade väl klurat ut att hon kunde ta sig in den vägen. Det visade sig senare attt hon gått ner till ett närbeläget villaområde och helt sonika snott en stege som hängde på ett garage.
 
Några dagar senare gick hon in i gårdens tvättstuga och satte sig på en tvättmaskin och morrade åt alla som ville tvätta på sin tvättid. Några timmar senare kom polisen och hämtade henne. Kondor-Jens flyttade tråkigt nog till en annan stad några månader senare. Långt från sin mamma
 
 
 

Kommentera

