Riktigt Idiot [måndag]

Den här bloggen behöver mer cowbell text om riktiga problem. Jag skriver gärna om idioter jag möter i mitt yrkesliv, men någonstans är de inte idioter på riktigt. De är bara ett samtal, sedan är de borta. De påverkar liksom ingenting, förutom min mentala hälsa, genom att ställa dumma frågor. Således är det dags för ett försök till en riktig idiotvecka med riktiga idioter.

Jag beskyller inte någon ur playboy för att ha kastat bort en lysande karriär inom vetenskapen genom att istället satsa på en karriär inom porrindustrin. Däremot kan jag beskylla Jenny McCarthy – för att uttala sig inom områden hon uppenbarligen skall ge fan i.

JmC, drinking the kool-aid.

JmC, drinking the kool-aid.

JmC, tillsamans med Jim Carrey (jag valde JmC eftersom hon gör sig bättre halvnaken på bild än Jim gör) är nämligen en av de större förespråkarna inom Antivaxx-rörelsen.
I korthet går den ut på följande; barn får vaccin för att skydda dem mot olika sjukdomar, t ex mässling. Barn får även autism (vilket vuxna inte får). Ergo = vaccin orsakar autism. En fantastisk slutsats eller hur?
JmC har själv fått ett barn som man först trodde drabbats av autism, feldiagnos visade det sig. Tragiskt på alla sätt och vis. Jag kan bara föreställa mig sorgen och vilken påfrestning det måste vara.
Efter detta har hon valt att i egenskap av kändis förespråka mot barnvaccinationer. Uppmärksamhet får hon, hon har varit med på Larry King och Oprah m fl. Inga små obsykra lokal-tv stationer m a o.
Jag skulle aldrig, inte ens om jag kunde, kräva att hon tar något ansvar för andras val. Hon är berättigad till att tro vad hon vill oavsett hur dumt det är. Men det gör mig heligt förbannad när hennes gärningar gör att föräldrar tvekar mellan att lyssna på medicinsk expertis och en skådis på en pratshow. Till vilken nytta är det att en förälder väljer att leka med sina barns liv för en fullständigt ogrundad kuckelikuteori?
-Amish drabbas inte av autism., är ett av argumenten.
Nej men Amish utsätter sig inte för alla de tusentals hälsovådliga saker en vanlig människa gör under sin livstid.

Det här är nu kanske inte det största problemet på jorden säger ni. Låt mig säga emot.  Jo, för det är en del av något tidstypiskt. Fler och fler människor har vad som förefaller vara nästan en postmodernististisk inställning till fakta och kunskap. Argumentationen går ungefär som så att även om vetenskapen säger att något med största säkerhet är på ett visst sätt säger min instinkt emot dem. Min instinkt, i det här fallet inom medicin, baserar sig på den kunskap jag fått genom att köpa Alvedon på apoteket, den överväger arbetet av hundratals fackmän som tillsammans studerat och arbetat hundratals år mer än vad jag gjort. En del av argumentationens kärna är alltså att jag har lika mycket rätt att ha rätt som alla andra har. Att jag inte kan något är oväsentligt för mina åsikter är lika viktiga som dina.

Nej. Har du fel så har du fel. Inget i världen kan ändra på det.

Läs mer här och t ex här. En liten avstickare om att läkemedelsföretagen bara hittat på RLS för att få sälja mer medicin till drabbade (hej pikegirl) kan kanske också vara intressant, finns här.

6 responses

Kommentera

