And it´s 1992 ok? (pt V)

Oooookej. Los Valross behöver komma tillbaks. Inte minst för att jag behöver en protantagonistblogg vid sidan av den här. Såhär många dagar utan en daglig Valross känns inte bra. (Och besökarantalet här sjönk drastiskt i samband med hans paus). Men jag förstår honom, han liksom jag lever utan den mängd av dagliga bizarriteter som jag tror vi båda använt för att skriva. Man tröttnar ibland på sina egna associationer. De behöver sondmatas med andras idiotier för att hålla sig levande.

Så hyllningen till 1992 avslutas med ett förslag från sagde sjölevande däggdjur. Och jag får tacka, jag hade helt glömt av den här skivan. Fastän även Lärarinnan och Informationsarkitekten nämnde den i lördags. Underligt.

Honywhoa, från tidigt 80-tal fram till mitten av -90-talet var Robert Smith den gladaste killen i gruppterapin. Inte undra på det, The Cure turnerade inför miljoner och sålde skivor i tonvis, förekom i Smash Hits likväl som i Sound Affects, unisont hyllade av båda.

Doin the stuck

Doin the stuck


(Under flera års tid gick det inte en månad utan att det kom en ny live-skiva från The Cure. )
Och även om jag idag inte lyssnar på Cure, jag är inte i behov av att posera som en missförstådd människa längre, vet jag att det finns låtar från ”Wish” som faktiskt var så knivskarpt träffsäkra att de aldrig blev del av otäck pekoral ungdoms-sturm & unt drang.
För alla kalla sommarkvällar och fester tidigt in på morgonen, timmen innan man skulle gå hem i soluppgången, berusad och frusen, då du bara kände att något saknades men du kunde inte riktigt peka ut vad. Eller ännu värre, du visste exakt vad det var du saknade. Apart

Således inget tjosanhoppsanppoppigt som ”Friday i´m in love” idag. Istället ett tappert försök att spåra vemodet i en textsnutt. Vilket är helt ogörligt för det blir bara Klas Östergren av allt sådant.

One response

Kommentera

