And it´s 1992 ok? (pt II)

Sommaren 1992 åkte jag, Artisten och Artistens bror tillsammans till Göteborg för att se ett nytt tufft band spela på Magasinet. Artisten hade varit i england och köpt ed sig en massa musiktidningar.
Huruvida det var NME eller ME vi läste är borta ur minnet. Men det stod att läsa om ett hypat band vid namn Boo Radleys. Musikens framtid, det nya brittiska hoppet jaddajadda.
Men, en rockkonsert med ett hypat brittiskt band. Vem vill missa det? Surely not us.
Det jag minns av konserten var att det var jävligt högljutt och sångaren hade hockeyfrilla fast med flint på toppen. Då jag och Artistens Bror under ett rus av dans slog våra huvuden ihop minns jag inte särskilt mycket mer än ett plötsligt vitt ljus en skarp smärta och tanken: ” Hade det här varit en serie hade det varit en pratbubbla med ett tydligt ”BONK” ovanför oss just nu.

bonk11992 var även året då den lokala skivnasaren till slut dumpade vinyl till förmån för CD. Då jag inte hade råd med en CD-spelare, de kostande cirka 1500:- vid den här tiden, var det jävligt surt att jag inte kunde lyssna på skivan – som jag ändå köpte.
Turligt nog träffade jag samtidigt, eller hade nyss träffat, blivande Frau A-mann. Hon i sin tur hade fått en Cd-spelare i 20-årspresent. Snabbtänkt som jag är insåg jag att här fanns det utrymme för sweet love PLUS en cd-spelare att spela skivor på. Win-win liksom.

Att plocka en låt från Boo Radleys Everything´s is alright forever är fullständigt omöjligt då det är en av världens bästa skivor. egentligen bara överträffad av uppföljaren Giant Steps men den släpptes 1993 och är alltså inte kvalificerad.
Men en låt måste få vara med, Memory babe får det bli.
Så här i den här veckans tematiska pompa & ståt får man ju säga att det finns en viss ironi i texten.
Just då, 1992, betydde strofen ”remeber babe when we used to stay up alnight and laugh” på sin höjd minnet av vad som hände förra månaden. Idag finns det jävligt mycket mer ”remember”.

Boo Radleys, 2009 ringde och vill att ni kommer över och hälsar på.

Kommentera

