DBS

Våren gjorde ett kort besök i helgen. Som sig bör togs övervintrade cyklar fram ur förrådet för att släppas ut på grönbete.
Någonstans under samtalet jag och min fru förde medans vi stod och hängde på hagens staket tuggandes på varsitt grässtrå kom vi in på det klassiska cykelmärket DBS.

DBS betyder ”Den Besta Sykeln” som ni vet. I min barndom var det otroligt lökigt namn man bara dog av. På danska och därmed felstavat. Grammatiskt också så illa att det redan då kröp i kroppen på mig. Det där hänger kvar. Jag ryser när någon säger något i stil med ” Den nya [adjektiv]” eller ”Den bästa [adjektiv].
DBS blev istället ”Döden Bakom Styret”. Minst lika lökigt men åtminstonde liiite häftigare.
En snuskigare variant, som man sade med lite lägre röst, var betydelsen ”Damernas Bröst-Salong”.
Vilket är en helt bisarr betydelse. Vad är en bröstsalong liksom?
Men så kallades cykeln alltså . Framför allt av Crescentägare som ville dissa.

Själv hade jag en Monark. Monark var svårt att ge någon annan betydelse och befann sig lite utanför kampen.

Där stod vi alltså jag och min fru och pratade barndomsminnen. Och det visar sig att även de hade samma ”roliga” betydelser på DBS.
How come? Visst, det var ingen i min närhet som kom på ”Damernas Bröstsalong” per se. En dag fanns bara uttrycket i vår vokabulär utan att någon visste hur. Ingen frågade för den delen.
Och jag är ganska säker på att de som läser detta känner igen det här. No?
Hur spreds sådan information? Vi talar sent sjuttiotal. Internet fanns inte. Den största källan till världens samlade kunskap fanns i den mytiska knattarnas ”Gröngölingarnas Handbok” och där stod minsann inte något om några bröstsalonger.
(Gröngölingarnas handbok var lite av en besvikelse när man väl fick läsa den eller hur? Det stod inget om kubanska tigrars läte eller hur man fick vatten ur gnejs.)
Sexualkunskap fick man från porr upphittad i skogen.

Så hur spreds sådan information över mil och år? Finns uttrycket kvar idag? Har någon någonsin sett en bröstsalong?

3 responses

  1. Valross: KP kan tänkas vara den gemensamma nämnaren. Forutom att ingen jag kände läste den vedervärdiga blaskan. Kanske i smyg?

    EBFH: Yes! Det där sade vi också. Och vi växte ju upp fler år och mil ifrån varandra.

Kommentera

