Unveiled Twinkling Space

I lördags morse vaknade jag med ett hastigt ryck, smärtsamt medveten om att det nu var tvunget att ske. Alla ursäkter och undanflykter var uttömda. Utan att öppna ögonen sade jag till min fru:
-Idag skall vi städa förrådet.

Vi har i lägenheten ett ca sju kvm stort förråd som när vi flyttade in sade:
-Vi sätter upp hyllor på väggarna sedan så vi inte behöver ställa allt på golvet. Men det tar vi sedan.

Det var tolv år sedan.
Under den tiden har vi gjort några tappra försök att hålla undan det värsta. Men innanför den stängda förrådsdörren har knasket växt i halvdunklet. Näring har det fått genom gamla skor, smådelar från Tjuv & Polis och Den Försvunna Diamanten och mjukdjur med intorkad småbarnssaliv. Vid ett sarskilt minnesvärt tillfälle hittade jag en död groda som rymt från mitt akvarium, ett år efter den försvann. Hur den kom ut förblir ett mysterium. Varför den sökte sig till vårt förråd är ett mysterium. Men så mycket konstigt vi haft därinne är det inte osannolikt att det kunde varit grodornas hemliga begravningsplats.
Likt en Kaspar Hauser har vi hållit monstret vid liv genom att husera det i vårt dunkla förråd . Icke så mer. Hyllor är uppsatta, bra-att-ha-saker* är sorterat i enhetliga kartonger och utsorterade i allehanda kassar och genom det nyputsade fönstret skiner vårsolen på ett skurat golv.

*Bra att ha av typen; om vi skall mura golv, reservdelar till en bil vi sålde för tio år sedan, kassettband utifall alla våra hårddiskar kraschar, YouTube läggs ned och internet dör och jag bara måste höra Dalbellos ”Lets tango” på stört.

3 responses

  1. Ja vi bortsåg från att det tog tolv år och berömde oss själva hela helgen. Det är så förbannat skönt att ha städat upp!
    Nästa decennium skall vi tvätta bilen.

  2. Jag hade också en groda som rymde en gång…eller två men den andra blev den sista. Hittades senare död och platt bakom en byrå.

Kommentera

