Man week – Tisdag

I början av 80-talet blev det möjligt att hyra film. VHS hade anlänt och överallt poppade små hyrbutiker upp. Gick man in i en sådan fanns framför dig ett enormt utbud av upplevelser. Förpackade i tjusigt fodral, oftast med tecknat omslag stod de där på råd och utlovade action, science-fiction och Jason Voorhees.
Den allra första gången jag hyrde film var det jag och min far, tillsammans begav vi oss till den nyöppnade videobutiken. Efter många om och men beslutade -han- att vi skulle se en komedi med Donald Sutherland, *S*P*I*E*S tror jag den hette, och han valde Deer Hunter. Deer Hunter såg så cool ut. På omslaget en kille med gevär och enligt texten på baksidan handlade den om vietnamkrigets fasor. Krig ist krieg.
Nu var det inte så mycket värst krig. Besvikelsen över att jag såg en film om ett bröllop var enorm.
Men jag minns vilket otroligt intryck Christopher Walken gjorde på mig. Trots att filmen var aptrist var hans scener så välspelade att t o m en actiontörstande 13-åring satt tyst i fascination. Men det är först när jag ca tio år senare såg Gods Army, True Romance, Biloxi Blues mfl som jag insåg att Christopher Walken är tres cool.

Nu har Christopher Walken radat upp hundratals filmer. Erkännes av högst varierande kvalité. Men han gör sällan en dålig roll. Alltid utstrålandes en form av maniac cool med ett leende som får chesirekatten att materialisera sig och springa ned ur trädet i ren skam.
Och han kan dansa. Själv lyssnade jag på Norman Mailer och avstod för alltid från dans. Jag är inte tuff men jag dansar inte.
När jag ser Fatboy Slims ”weapon of choice” känns det som jag valde helt fel.

Christopher Walken
Man week – Tisdag

Tisdag

Tisdag

2 responses

Kommentera

