Kobols last gleaming

Ett återkommande samtal är detta. Der gör mig lika förbryllad varje gång. Det går ungefär så här:

-Hej. Jag heter Gösta från Knäckebrödhult [hans föräldrar hade inte råd med efternamn?] och jag har köpt en produkt jag vill returnera. Den passade inte.

Kunden har rätt att returnera varor inom 14 dagar om de inte är nöjda. Helt ok alltså. De får i leveransen en förbetald returfraktsedel samt en returnota med instruktioner om hur de går tillväga.

-Det går bra det.
-Jag har ett papper där det står ”returnota”. Skall jag använda den?
-Precis. Du fyller i den enligt instruktionerna, returorsak, om du önskar en ny vara eller pengarna tillbaka osv.
-Jaha. Det var ju bra det. Vem betalar frakten? Jag har en klisterlapp där det står ” förbetald returfrakt”. Skall jag använda den då?
-Ja exakt. Du sätter den på paketet och lämnar in det där du hämtade ut det.
-Vad bra, tack så mycket.

Så, de har papperen. De har läst instruktionerna. Men likt förbannat ringer de och frågar om instruktionerna stämmer. Vad kan svaret rimligtvis vara?
-Nej vad bra att du ringde. Vi har med vilje bestämt oss för att ljuga för våra kunder. Allt är helt annorlunda än vad vi skrivit. Helt annorlunda! Bara de som ringer in får de rätta instruktionerna förstår du.

Kommentera

