Thorn

I mitt jobb ingår att förklara saker. Jag har tidigare vidrört det här med manualer. Men ibland krävs det att jag förklarar saker en manual aldrig kan omnämna. Det här med de fysikaliska lagarna runt ljus t ex.

Häromdagen lockade idiotmagneten tills sig ett rejält byte. På skånska.
-Jag har köpt er blå 25w glödlampa. Den är rena skiten. Det blir ju inte alls blått i rummet.

*tänker* Nej, det är ju bara en 25w lampa i blått glas. Tänkt som dekorationsbelysning. Till exempel i utebelysning till jul och så. Den…

-*upprörd*Den är rena skiten! Det blir ju inget blått sken i rummet!

-Njae det är ju en svag lampa. Och eftersom blått är den kortaste våglängden i ljusspektrat ”tvättas” s a s
den blå färgen bort om det finns andra ljuskällor i närheten. Allra bäst effekt får du om den används i ett mörkt rum utan andra ljuskällor.

-Det tycker jag är jävligt dåligt! Hör du det?

-Ja…. fast det är inte produkten det är fel på. Den är bunden av fysikaliska lagar. Med det låga watt-talet och med blått glas blir effekten sådan. Det kan ingen påverka. Jag skulle rekommendera en spotlight med blått glas, högre W och ljusstyrka. Då får du ett starkare blått ske.,.

-Det är lampjäveln som är dålig! Det skulle vara en spotlight med högre watt-tal och ljusstyrka. Ingen sådan här skit!

-Ja, precis som jag sade. Du kanske skall titta efter en annan lamptyp än den här modellen?

-Nej lampan skulle inte vara gjord så här. Den skulle vara en spotlight!

-ok, ok. Ta med dig lampan tillsammans med kvittot så får du pengarna tillbaks.

-Fan säger du? Tror du jag har kvar kvittot på en sådan här skitprodukt?

-*suck*

Det samtalet pågick länge.

3 responses

Kommentera

