Intravenour Agnostic

Av för mig okänd orsak frågade Pikegirl igår om någon av läsarna hade eller känner någon som har dyskalkyli. Sifferblindhet.
Jag har aldrig diagnosticerats som sådan och det intresserar mig inte heller att veta. Siffror är för mig som grammatik. Fullständigt ointressant och jag har alltid undrat vem som behöver känna till adverb, prefix och substantiv. Man hör ju om det låter rätt eller hur?
Dessvärre har jag inte samma känsla för ekvationer, jag kan inte säga om de ser rätt ut eller inte.

Valross skrävlade stolt över sin förmåga att känna doften i urin om någon ätit sparris. jag har klarat mig bra genom livet utan att kunna bedöma sparrisintaget hos toalettbesökaren före mig.
Däremot har jag en helt annan meningslös förmåga/defekt, synestesi.
Synestesi innebär att hjärnans sinnen reagerar på områden de normalt sett inte skall syssla med. Den absolut vanligaste formen – den jag har – är att siffror och bokstäver alltid kommer i färg.
Tänker jag på en siffra, en bokstav, eller ett ord ser jag det framför mig i färg. Siffran 3 är t ex röd. Fem är blå, 1 är svart. Måndag är en blå dag, onsdag brunröd unt so weiter.
Likt urinsparrisförmågan fullständigt meningslös, den påverkar ingenting. Men den har verkligen, och det här kommer att bli så kul

*trumvirvel*

satt färg på tillvaron!
Det här fick jag veta för en handfull år sedan genom en artikel i DN. Inte utan stolthet insåg jag att det här inte alls var normalt utan något som några få procent av befolkningen hade. Det är antagligen det närmaste en superkraft jag kommer.
jag frågade mina barn vilken färg vissa siffror hade. Min son tittade å mig som jag inte var klok. Min dotter svarade direkt ”gul”.
Jag kanske borde skafffa mig en superhjältedräkt med ett eblem? Typ som Japans skitsnygga flygvapenrundel.

Gapean Air Force

Gapean Air Force

14 responses

  1. För att få diagnosen dyskalkyli krävs att man är kass på mer än bara att räkna. Har man samtliga symptom är det direkt handikappande och en diagnos kan leda till att man får den hjälp man faktiskt behöver.
    Att bara vara lite trög är väl ganska normalt?

    Mycket intressant det där med färgerna. Ser du människor som färger också? En del gör det och det sägs vara ett tecken på en medial förmåga. Snälla säg att jag är röd i så fall (favvis färgen).

  2. EVK: en död länk?

    Piké: nej alltså jag har absurt svårt för matematik utöver de fyra räknesätten. Hjärnan är som teflon.

    Häpp, inga färger på människor. Bara ord och siffror. Men det finns ju de som t ex känner dofter av musik. Min variant är den vanligaste.
    Nu när jag tänker på det. Om jag får kontanter, typ 500:-, kan jag se människors auror.
    Jättemysko eller hur?

  3. Det var som fanken! Själv tappar jag bort mig redan vid lågstadiematten. Livet hade varit enklare om man hade fler fingrar.

    Ja men byt jobb då Aura-mannen 😉

  4. EVK: Faktum är att jag i mina tonår hade planer på att göra en film (vilken tonåring har inte det) med en detektiv som såg världen i olika färger beronde på känslotillstånd. Som tecknad serie bör synestesi vara en utmärkt superkraft.

    Valröss: Pray tell vilken fördel du har av urinsparris.
    Jo, Japans gape är jävligt tjusigt.

    Pike: Nej, min synestesied förbjuder mig att ha det som jobb. Man måste vilja ge mig pengarna frivilligt. Först då fungerar det. Och ju mer pengar desto bättre resultat.

  5. Top 10 är en rätt kul serie faktiskt, späckad med annorlunda superkrafter.

    Hur är det förövrigt med dottern? Svarar hon ”rätt” när du frågar om färger på siffror?

  6. Välsorterad bokhandel/seriebutik. Skulle tro att även de mindre välsorterade kan plocka hem. Alan Moore – Top 10, bok 1.

    Klarar man av att läsa med vördnad och utan större åverkan så går det annars att ordna utlåning av det två första böckerna.

  7. Danke schön. Jag sköter mina låneböcker men jag är fruktansvärt dålig på att lämna tillbaks dem.
    På tal om det, Valröss, jag har kvar ”choke” av Palahniuk. Sorry.

Kommentera

