Febertankar III

Dag 3. Fortfarande inga ostbågar. Fick dock massvis med kall Cola. Rökte min första cigg på två dagar. Det var ju smart.

* Drömde inatt att jag befann mig på någon form av fabriksområde/semesterort. Av okänd anledning hade jag köpt ett litet rött elverk jag skulle ta med mig till baracken vi bodde i. På vägen dit blir jag upphållen av två ”chavs” en i helröd träningsoverall, en i helblå. Båda har rödblont hår och lätt ölmage. Lite som Dupont och Dupond fast i chavversion. Kan ha varit irländska ”travellers” fast svenska.
Hursomhaver, under vårt samtal snor en av deras ungar mitt fina elverk och en febril jakt bland feta semesterfirare börjar. Det slutar med att jag hittar mitt elverk hemma hos killen i röd overall. Demolerat. Som hämnd utmanar jag honom på duell.
I luftstrid med moderna jaktplan!
Jag skjuter ned honom och hans anhängare ( som han nesligt tog med) och känner att jag fått upprättelse. Elverket var dock förstört.

*Orten ”Vintrosa” uttalas ”Vinntråssa”.
Why? Tycker de att det är pinsamt så ändra stavningen. Nu undrar man om de inte kan tala korrekt svenska eller om de är oerhört pryda.

* Jag har en gång försökt läsa Joyce’s ”Finnegans wake”. Det var lite grann som litterär feberyra. Obegripligt men undertill sköntjes en viss logik. Men nej, jag ger mig inte på den igen.

* jag borde äta något mer. Blåbärssoppa i tre dagar. Och fil. Orkar inte resa mig. Det är straffet för att jag skrattar åt Jesus

6 responses

  1. Det klart de inte kan prata svenska rent, de är ju från gnällbältet. Vintrosianerna asså. Det ligger ju utanför Örebro, har du hört en närking som talar korrekt?

  2. Så du verkar inte haft så mycket roligare än mig då. Stackare, men jag är frisk nu. Funderar också på vad jag gjort för ont för att förtjäna att få influensan.

    Annars skulle det vara intressant med lite drömtydning. Låter som om febern skakat om dig ordenligt eller brukar du drömma om elverk?

Kommentera

