It´s grim up north

Well, jag funderade länge och väl på vad nästa inlägg skulle handla om.
Så smått satt jag och funderade på om jag inte skulle göra det väldigt lätt för mig och skriva lite skönt nostalgiskt om saker jag saknar.
Alltid populärt och rätt lätt att skriva om. ”håhåhå minns ni X-15 vilken god glass DET var” osv.
Sådan var min ingångspunkt.
Men med handen på hjärtat. Mitt liv har sedan min första LP, ”Flash Gordon” med Queen, alltid cirklat runt musik. Allt är som ett enda stort soundtrack. I princip varje minne sedan tonårstiden och framåt ackompanjeras av en sång.
För att nostalgi skall lyckas krävs ett inte så litet mått av saknad och en önskan om återupplevelse.
”Åååh den låten. ja jag minns” och så bläddrar man igenom sin musiksamling och lyssnar hänfört i två minuter på vadetnuvar man ville höra.
Men eftersom all musik idag finns tillgänglig två musklick bort , Spotify jag säger bara det, så är den nostalgiska känslan kortlivad och inte alls sådär sorgset njutningsfull som den förtjänar att vara.

Så jag skippar nostalgin. Däremot tänkte jag fortsätta på exempel på låtar som jag idag tycker är superbra men som jag avskydde ”då”. Inte så litet inspirerat av Pikegirls pinsamma tryckarlåtar det skall villigt erkännas.

The Timelords aka K.L.F

Doctorin the tardis.

Då. Pinsamt arenarockdansband som hade en fånig bil som hette Ford Timelord. De brände upp £ 1 miljon pund och kallade det för konst.

Nu. Helskönt arenarockdansband som hade en helfestlig bil som kallades Ford Timelord. Det svänger, och man kan sjunga med. De brände upp £1 miljon pund för att de kunde.

The Soup Dragons. Utan megafon och regnrock. men så sålde de inte lika mycket sjivor heller,.

The Soup Dragons. Utan megafon och regnrock. men så sålde de inte lika mycket sjivor heller,.

3 responses

Kommentera

