Rampant

För att spinna vidare på gårdagens inlägg om hur skönt det är att göra absolut ingenting. En film som berört mig djupt i själen är den eminenta Office Space. Sällan har någon så träffsäkert berättat om känslan av att arbeta på ett meningslöst kontor med meningslösa arbetsuppgifter. Man kan tro att det bara är en ytlig film som lite nonchalant skojar med stereotyper. Om det vore så väl. Jag vågar tro att de flesta av mina f.d kollegor från Skövdes Initech håller med mig när jag säger att Office Space är ett destillat av några månaders arbete på ett kontor. Och jag kan inte nog understryka hur än mer sann filmen visat sig vara efter över ett års arbete på The Boring Store.
Just det här med att få göra ingenting istället för att göra saker om inte betyder något alls:
Michael Bolton: You were supposed to come in Saturday. What were you doing?
Peter Gibbons: Michael, I did nothing. I did absolutely nothing, and it was everything I thought it could be.
Nyårshelgen kommer således att tillbringas i intets tecken.

Några nyårslöften tänker jag inte avge, även om det verkligen är dags att sluta röka. Istället tänkte jag göra en lista på saker jag önskar att mina bekanta, obekanta och min familj kunde göra.

1. Der A-mann borde få fler skamliga förslag.
2. Så här mycket pengar behöver jag inte. Jag lovar att ge mer pengar till Der A-mann och riktigt skämma bort honom
3. Jag lovar att städa mitt rum och göra läxorna innan jag spelar Xbox.
4. Det är nog dags att ta med Dr-Amann till London igen. My treat.
5. Jag lovar att laga så mycket mat att det blir en ordentlig lunchportion för Der A-mann att ta med sig till jobbet.
6. Vid närmare eftertanke. Han borde få massor med skamliga förslag.
7. Kommer Der A-mann till London? Då lovar jag att ta mig med honom till min favoritfrisör vid Sloane Square.
8. Grabbar, vi lovar att skippa den sunkiga Arvikafestivalen och spela i Scandinavium istället.

3 responses

  1. Tack. Jag tycker själv det var en briljant idé. Man kan göra en lista på saker man önskar att andra borde lova och ge bort på tolvslaget. Lite som julafton fast helt tvärtom.

Kommentera

