Repris: Marshmallow World

Det är den tiden på året då julmusik skall avnjutas. Större delen är fullständigt vedervärdig. Svenska artister som tolkar taffligt översatta klassiker. Sanna Nielsen sjunger ”tomten är far till alla barnen” tex. Göm de skivorna. Ta bort Carolas Betlehem. Christer Sjögren är en tomte rip-off. ”Tänd ett ljus” med Triad är pekoral dynga.
Det finns två (2) julskivor. Enbart två.
En är Harry Connick JR:s ””When my heart finds christmas.
Den andra är Phil Spectors A Christmas Gift For You.

Under min resa till världens bästa stad ingick som utlovat ett besök på Harrods julavdelning. Som bekant älskar jag allt anglofiliskt och inget mer än riktigt brittiskt julpynt. Ett £-tecken, en trevlig skylt och jag är fast. Vi tillbringade nog en timme på de 50 kvm avdelningen täcker. Vi kom ut med två dekorationer. Men de kostar £10 och uppåt. Plus att de alltsomoftast är gjorda av glas och därför inte helt anpassade för att trängas ned i en ryggsäck.
Det samlade värdet på den här julgranen är nog femsiffrigt i pund räknat.
181
Medans den -på sedvanligt brittiskt sätt urtrevliga – personalen slog in våra futtiga inköp passade jag på att småprata lite med min expedit. Jag frågade hur det egentligen var att stå i all julpynt dagarna i ändå och om de roterade mellan avdelningarna för att få lite avlastning. Det visade sig att hon jobbat från september och skulle stå enbart på julavdelningen fram tills nyår. Samtidigt som hon dagarna i ända fick lyssna till de fem (5) julskivor de hade på rotation. Jag gillar jul. Men jag tyckte ärligt talat synd om henne.
183

7 responses

  1. Måste erkänna att jag motvilligt gillar ditt julpyntsfanatism. Det är lite excentriskt på ett, err, brittiskt sätt.

    Det finns en julplatta till värd namnet, den med John Waters julfavvisar.

  2. Den enda jullåt som behövs är Fairytale of N.Y. o så är det bara. Du har fel.

    Jag trodde det sämsta tänkbara jobbet var att stå på Carrolls vid O’Connell bridge under vilken månad som helst. Där kan man inte gå in tio minuter utan att få höra ”the Irish Rover” och ”fields of Athenry” minst tio ggr var. Men det låter faktiskt som det är mer synd om expediterna på Harrods.

  3. Jag skulle hemskt gärna gå där bland pyntet några timmar och bara njuta. Älskar när det är så där fruktansvärt förmycket av allting.🙂

    Jag tröttnade på ALLA jullåtar för flera veckor sedan, ALLA!!

Kommentera

