Der A-mann Rap! (Enjoy What You Do)

På en av mina allra första anställningar hände det sig som så att en strejk bröt ut i landet. Detta innebar att produktionen i den fabrik jag jobbade i stod still. Den avdelning där jag var anställd på togs dock inte ut i strejken, vi var alltså tvungna att gå till jobbet. Någon produktion var det inte tal om då det inte fanns något behov av det just vi tillverkade. Således tillbringade vi tiden med att städa. Inget fel i det, det behövdes. Men efter några dagar, och alla maskiner var städade fanns det inget att göra. Men till jobbet var jag tvungen att gå. De äldre männen som varit med förr hade platser långt bortom insyn från mellanchefer som också strögade omkring i fabriken utan något att göra. Men ung och ambitiös som jag var ville jag inte bli anklagad för att maska så jag satt och läste tidningen i väntan på att någon skulle ge mig något att göra. Jodå jag hade frågat runt efter arbetsuppgifter men det var soprent.kvast1
En särskild mellanchef klarade inte av att se folk sysslolösa så han var på mig ett par gånger och beodrade mig att jobba. När jag tacksamt frågade om han kanske hade ett tips på vad det kunde vara, för jag ville faktiskt inte bara sitta still och se dum ut, fick jag till svar att det var fan i mig min chefs sak att ordna. Ärlig som jag var svarade jag att det redan var gjort men han hade inga arbetsuppgifter till mig. Vilket – och det här förvånar mig än i dag – fick den här mannen att gå i taket och skälla på mig.
Så, jag promenerade skamset bort till det dolda hörn där min chef satt och förklarade att jag fått en utskällning och faktiskt ville göra något så tiden gick fortare.
Till svar fick jag då: -Ta en sopkvast och en trasa och gå omkring i fabriken med dem i handen. Då ser det ut som du jobbar. Så slipper du ha honom i ryggen..
Jag promenerade iväg till städskrubben och hämtade en trasa och en kvast som jag bar med mig under tre-fyra dagar där jag gick och småpratade med andra som gjorde samma sak Den elaka mellanchefen tittade under den tiden förnöjsamt på mig som om han hade vunnit något.
Än i dag är jag för dum för att ta fram kvasten + trasan, om än idag på ett mer bildligt plan, för att göra mellanchefer nöjda.

Det här var på den tiden den här t-shirten var populär. LIkt kvast + trasa har jag aldrig begripit om det finns ett underliggande budskap med en poäng att lära sig.
388360408_b472670773

5 responses

  1. Låter som ett lysande exempel på hur modern ”management” kan yttra sig när det är som tydligast, det kan appliceras i andra sammanhang också, kvittar vad du gör, bara du ser upptagen ut, så jag som ansvarig slipper ha ångest över att inte kunna hitta på något bättre att göra.
    Att dra det till sin ytterlighet skulle innebära att man sätter sin personal o hoppa på stället ,istället för att ta reda på vad som orsakar deras sysslolöshet:)

  2. Korrekt iaktaget som vanligt. Dear Der Coachführer. Frågan är, kan man använda den här historien som ett lackmustest. Om jag vill ha en mellanchef to the bone bör jag ju kunna berätta historien och se personens lämplighet beroende på svaret.
    * Skakar de på huvudet och skrattar = dålig mellanchef. Kanske bra chef.
    * Tittar de tomt och försöker förstå om historien skulle vara rolig = jättebra mellanchef. Absolut inte överchefsämne.

  3. Det går aldrig göra alla nöjda. Vills det att man ska vara inovativ och man är det så är det inte bra. Efterlyser man kreativitet så är man för ofukuserad på huvuduppgiften. Ska det vara högt i tag och man säger vad man tycker så är man negativ. Blir man ombedd att gå direkt till chefen när det är något far man med skvaller.

    Högt på min önskelistan står boken ”Psykopatiska chefer” av Lars-Olof Tunbrå. Tänkte att där kanske finns en magisk formel för hur man ska hantera chefer som vill vara chefer men som inte är några naturliga ledare.

Kommentera

