I wanna be adored

Det här inlägget tog mig ungefär åtta försök till inledningar innan jag kom så här långt.

*Det var fan vad många…
*Något som fascinerar mig oerhört är hur man…
*Jag har roat mig med att …
*Under dagen har jag slösurfat på…
* Alldeles för många…
osv osv osv.
Tanken var att försöka skriva något elakt om hur så många tillbringar tid med att skriva om hur dåligt de mår. Men eftersom det skulle innebära en så försiktig vandring för att verkligen få fram att jag är fascinerad över att man skriver om det, och inte få det att se ut som jag skrattade åt någon gav jag upp. Jag lär återkomma till ämnet när jag har en bättre ingress och en tydligare bild av vad jag, om det nu finns något utöver de små textstycken jag skriver här, faktiskt försöker få fram.

Någon har sagt att författande är enkelt. Det är bara att stirra på ett tomt vitt papper tills en droppe blod tränger fram i pannan.
Jag vet inte om det stämmer. Författande är verkligen inte vad jag sysslar med.Det vore hyfsat förmätet att ens försöka tänka sig själv i de banorna.
Men! Gudarna skall veta att det finns författare jag skulle skriva mig förbi med bakbundna händer och pungen inlindad i glödande taggtråd. P-O Engkvist t ex.
Problemet är min egen lathet. De gånger jag verkligen tänkt igenom vad en eventuell bok skulle handla om drabbas jag av ”nejmen, det där ärverkligen pretentiöst Der A-mann.”.
Pretentioner är per se inte en dålig sak. De är nödvändiga för att något överhuvudtaget skall skapas. Men finns det något som verkligen, verkligen kan förstöra ett verk så är det för höga pretentioner. De luktar illa.
Bara att skriva den här texten är i sig en pretention som gör mig lätt illamående.
Men eftersom min hjärna mår bra av att sätta ihop bokstäver i följd, oftast i begriplig ordning. Hey presto, en blogg.
Kortfattat, meningslöst och utan större substans. Misstag och felaktigheter kan lätt viftas bort.
Samtidigt är just det meningslösa och oväsentliga så mycket mer intressant än …säg På spaning efter den tid som flytt. Handen på hjärtat, hur många har läst klart den? Inte lika många som vet att den är i sju delar och någonstans i början handlar om madeleinekaka gissar jag.
(På Spaning efter den tid som flytt – Leila bakar skulle intressera mig mer just nu.)
Är den pretentiös? Oh ja. Du skriver inte sju band om doften av en kaka om du inte är konstant berusad i åratal och/eller knäpp.

Frågan är vad tjänade det till? Tror ni Tjechov hoppades på att skriva otaliga verk som i evigheters evighet enbart skulle älskas, dyrkas framföras av scenskoleelever världen runt om? Hardly. Likt förbannat är det där han är idag.
Ludvig Holberg, för att ta ett anat exempel, ”varför super Jeppe? Allvarligt, vem bryr sig? Frågan är snarare ”varför skriver Holberg?”. Ingen vet men likt förbannat fortsatte han skriva. Socionomstudenter världen över är jävligt glada för det i alla fall.
Unt so wieter, unt so weiter.

Nu är detta en del av den västerländska kulturen som bidragit med mycket bra saker, missförstå mig inte. Jag har läst de flesta av verken ovan och i de flesta fall uppskattat dem på ett eller annat sätt. Jag ogillar dock Ibsen något monumentalt.
Men jag blir minst lika road av Pappa Cartwright i slängkappa.

img_4
Så för att återgå till grundfrågan. Skulle jag tävla mot P-O Engkvist skulle jag göra det i slängkappa. Jag är bara livrädd för att någon skulle se mig som pretentiös. Därför står jag över.

Tillägg: Och tio minuter efter att jag postat inlägget vinner P-O Enkvist Augustpriset
Grattis P-O!

po4_401835c

4 responses

  1. Har du inte förstått att det alla vill ha är STYRKEKRAMAR? Skriver man att man mår dåligt så nog får man alltid en styrkekram. Bekräftelsemani på hög nivå.

    Jag vill också skriva en bok. Kommer på rikigt bra historier men som inte ser hälften så bra ut på pappret.

Kommentera

